تاراجگران بخشی از یک «هاون» را در کنار سنگ نگاره جهانی اردشیر در فیروز آباد منفجر کردند

سیاوش آریا

تاراجگران و چپاولگران میراث فرهنگی به تازگی بخشی از یک «هاون» دستکند ساسانی که در زبان توده مردم به جوغن نامدار است و پیرامون آن را که در نزدیکی سنگ نگاره جهانی اردشیر بابکان در رودخانه تنگاب پیروزآباد و در بلندای کوه است، منفجر کردند.

کمبود نیروی انسانی در یگان حفاظت میراث فرهنگی در سراسر کشور، سبب شده که وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی نتواند به درستی از یادمان های تاریخی و ملی کشور پاسداری و حفاظت کند و یادمان های تاریخی و ملی دستخوش تهدیدهای انسانی و یورش نابخردانه قاچاقچیان و تاراجگران قرار گرفته است. از سویی، نبود آموزش و آگاهی رسانی درست به توده مردم و وضعیت بد اقتصادی کشور سبب شده، برخی از مردم به یادگارهای نیاکانی خود به بهانه یافتن گنجی که هیچ وجود خارجی ندارد دستبرد زده و به آن ها آسیب برسانند. شوربختانه در دو سه سال گذشته به اندازه ای دست اندازی ها و کند و کاوهای غیرمجاز سودجویان اموال تاریخی و فرهنگی در کنار و حتا عرصه یادمان های تاریخی زیاد شده است که به یکی از چالش های مهم و بزرگ وزارت میراث فرهنگی تبدیل شده است و اگر هرچه زودتر مدیران فرهنگی ارشد کشوری و وزیر میراث فرهنگی چاره ای برای آن نیابند و شمار نیروهای یگان حفاظت افزایش پیدا نکند و امکانات و تجهیزات آنها به روز نشود، در آینده ای نه چندان دور، بیشتر یادمان های تاریخی کشور نابود شده یا آسیب جدی و برگشت ناپذیری خواهند دید.

اما تاراجگران میراث فرهنگی به بهانه پوچ و خیال انگیز یافتن گنجی که وجود خارجی ندارد به بخشی از یک «هاون» دستکند ساسانی که در زبان توده مردم به جوغن نامدار است دستبرد زده و پیرامون آنرا با باروت منفجر کرده اند. آنچه هم اینک مهم است در خطر بودن میراث جهانی شهر پیروزآباد است که سنگ نگاره تاج ستانی اردشیر بابکان در رودخانه تنگاب و سنگ نبشته پهلوی ساسانی مهرنرسه یا مهر نرسی و ویرانه های پل ساسانی مهرنرسه در آن جای دارد. زیرا «هاون» دستکند ساسانی بر فراز کوه و دو متری سنگ نگاره و سنگ نبشته ساسانی جای گرفته که از کف زمین قابل دیدن نیست و نگارنده به گونه اتفاقی و برای بررسی از نزدیک و نگاره برداری از سنگ نگاره به بالای کوه که دسترسی سختی هم دارد، رفته که با چنین صحنه ای روبرو شده است.

بااین همه،نگارنده برپایه مسولیت اجتماعی خویش با رفتن به اداره میراث فرهنگی مرکز استان و نشان دادن نگاره ها،موضوع را به مسولان میراث فرهنگی گزارش داده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا