سرنوشت غم انگیز سنگ نگاره نبرد شاهپور ساسانی با شیر، از داراب تا موزه سنگ هفت تنان شیراز

سیاوش آریا

شاید داستان و سرنوشت سنگ نگاره شاهپور یکم ساسانی در نبرد با شیر که بیش از دو دهه در موزه سنگ هفت تنان شیراز جای گرفته و نگهداری می شود، یکی از غم انگیزترین و دردناک ترین رخدادهای میراث فرهنگی در اواخر دهه هفتاد خورشیدی باشد که کمتر کسی حتا از دوستداران میراث فرهنگی از آن آگاه باشد. داستان از آنجا آغاز می شود که در سال ۱۳۷۹ خورشیدی، سودجویان نابخرد اموال فرهنگی – تاریخی ، سنگ نگاره شاهپور یکم ساسانی را که بر روی صخره کمابیش کوچکی در شهر داراب و پایین سنگ نگاره بزرگ شاهپور شاه بر دامان کوه نامدار به «پهنا» در درون برکه آب بوده، ربوده و در پشت خودرو نیسان در حال خروج شبانه از شهر بودند که ماموران گشت انتظامی آنها را دستگیر کرده و این یادمان ارزشمند تاریخی را به میراث فرهنگی شهر داراب تحویل می دهند. به گفته یکی از باستان شناسان حاضر در شهر داراب در همان سال ، زنده یاد دکتر آذرنوش هم در داراب بوده و این سنگ نگاره را می بیند و آنرا شاهپور یکم ساسانی معرفی می کند که جای اصلی آن در پایین کوه «پهنا» و پیرامون سنگ نگاره بزرگتر بوده که بعدها به دست سوداگران فرومایه از جا کنده شده و به درون آب برکه افتاده و با خشک شدن تدریجی آب برکه،سودجویان اموال تاریخی قصد ربودن آن را داشته که خوشبختانه ناکام می مانند.

این سنگ نگاره در همان سال ۱۳۷۹ به موزه سنگ هفت تنان شیراز جابه جا می شود و تا دو سال پیش بر روی تخته چوبی به گونه وارونه(نگاره شماره ۵) در بدترین شرایط حفاظتی، نگهداری می شود که خوشبختانه هم اینک پس از پاک سازی سنگ نگاره،سرپا شده و کمابیش به گونه اصولی در حیاط موزه (چاپارخانه چسبیده به عمارت هفت تنان) نگهداری می شود.

در این سنگ نگاره شاهپور شاه با تاجی کنگره دار بر سر به تصویر کشیده شده و کمابیش دارای درازا و پهنای ۶۵ سانتی متراست و پادشاه ساسانی با دشنه،شیری را که روی دوپا ایستاده است، می کشد. همچنین سطح سنگ نگاره به وسیله آب و عوامل طبیعی و محیطی فرسودگی زیادی یافته، و جزییات آن به سختی قابل تشخیص است.

پی نوشت : نگاره های ۶ و۷ از سنگ نگاره بزرگتر شاهپور یکم ساسانی در دامان کوه در شهر داراب است که پایین آن زمانی برکه آب بوده که هم اینک سال هاست خشک شده است. جایگاه اصلی سنگ نگاره نام برده شده در موزه،در پایین و پیرامون سنگ نگاره کنونی شاهپور در شهر داراب بوده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا