کلینیک های سرپایی و ۱۶ ساعته درمان بیماران مبتلا به کرونا در هرمزگان باید تقویت و افزایش یابد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در هرمزگان، گرفتار پیک جدیدی از شیوع بیماری کرونا هستیم، اما همکاران ما با تلاش شبانه روزی و بی وقفه برای مدیریت بیماری کار کرده‌اند و استان هرمزگان در مدیریت کرونا، در رده های بالای کشور قرار داشته و در این زمینه عملکرد بسیار خوبی دارد.

دکتر سعید نمکی در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در هرمزگان، اظهار کرد: امروز در هرمزگان، گرفتار پیک جدیدی هستیم. شاید خیلی ها ندانند که حدود دو ماه پیش، اولین موارد ویروس جهش یافته در این استان گزارش شد و مواردی از جهش های ویروس را در مرزهای شرقی هرمزگان شناسایی کردیم. استان هرمزگان با استان های مختلفی از جمله خوزستان هم مرز است که باعث شد پیک ویروس انگلیسی از این استان و پیک ویروس جدید هندی، از مرزهای آبی، مناطق صنعتی و مرزهای شرقی و جنوب کرمان وارد هرمزگان شود، اما همکاران ما با تلاش شبانه روزی و بی وقفه برای مدیریت بیماری کار کردند.
وی یادآور شد: استان هرمزگان در مدیریت کرونا، در رده های بالای کشور قرار داشته و در این زمینه عملکرد بسیار خوبی داشت. شاخص هایی مانند میزان مرگ به بستری یا میزان مرگ به موارد مثبت بیماری در این استان، بهبود پیدا کرده و ما هم در حد توان خودمان در تجهیز بخش ها، ارسال اکسیژن ساز و راه اندازی مراکز بهداشتی و درمانی، کمک کردیم.  
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: هر قدر که میزان رعایت پروتکل ها را افزایش دهیم، توفیق ما در کنترل بیماری، بیشتر است. ارتباط معنی داری بین کاهش پروتکل ها و افزایش موارد بیماری وجود دارد و این اصل در دنیا ثابت شده است. هر کس بگوید این ویروس را خوب شناخته ام، ناشی از جهالت است نه دانش. هنوز ویروس کرونا را خوب نشناخته ایم، اما فهمیده ایم که بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شیوه نامه های بهداشتی است. 
دکتر نمکی خاطرنشان کرد: همکاران ما در طرح شهید قاسم سلیمانی، در بیماریابی محله محور و شناسایی نزدیکان فرد مبتلا، با انجام تست های بیشتر باید فعال تر عمل کنند. هر مقدار کیت آزمایشگاهی نیاز باشد، ارسال خواهیم کرد. همچنین، کلینیک های سرپایی و ۱۶ ساعته باید تقویت شود. باید مراکز ۱۶ ساعته از ۱۶ مرکز به ۳۲ مرکز افزایش پیدا کند تا سرریز بیماران به بیمارستان ها کاهش پیدا می کند.
وی افزود: اگر ۱۰۰۰ تخت بیمارستانی جدید هم اضافه شود، اما به تقویت مراکز ۱۶ ساعته توجه نشود، با مشکل روبرو می شویم. بازهم تاکید می کنم که درمان با داروی ضد ویروس باید از روزهای ابتدایی بیماری در قالب بستری موقت یا درمان خوراکی سرپایی آغاز کرد. اگر روزهای طلایی نخست از دست رود، در روزهای بعد و هفته دوم بیماری، داروی ضد ویروس، اثر بسیار کمی خواهد داشت. 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اجازه نمی دهیم که داروی رمدسیویر در استان هرمزگان دچار کمبود شود، البته داروهای ضد ویروس پوشش بیمه ۹۰ درصدی دارد و بیمه ها باید مطالباتشان را زودتر بپردازند و روسای بیمه تامین اجتماعی و سلامت، قول داده اند که مطالبات به روز پرداخت شود تا بدهی دانشگاه ها به شرکت ها کاهش یابد. 
دکتر نمکی یادآور شد: برای تامین تخت های بیمارستانی مورد نیاز در هرمزگان، با هماهنگی نیروهای مسلح، یک مجموعه ۱۲۰ تختی به استان هرمزگان اضافه خواهد شد، اما باز هم باید سعی کنیم که بار بیماری را در این استان کاهش دهیم. در این دوران اجازه ندادیم که بیماران کووید و غیر کووید پشت درب بیمارستان ها معطل شوند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: واکسیناسیون در هرمزگان همانند سیستان و بلوچستان باید برای افراد گروه سنی ۵۰ سال به بالا انجام شود و در این زمینه واکسن را به اندازه کافی تامین می کنیم. خوشبختانه خبر داریم که از مرز تزریق ۲۰۰ هزار واکسن در روز گذشته ایم و در روزهای آینده میزان تزریق واکسن در کشور، بیشتر می شود. 
دکتر نمکی تاکید کرد: از همکارانم در هرمزگان می خواهم که مراکز تزریق واکسن در این استان بیشتر شود. دلیلی ندارد که واکسن بفرستیم، اما دپو شود بلکه باید مراکز واکسیناسیون افزایش پیدا کند و از نظر تامین واکسن در این استان مشکلی نخواهیم داشت.
وی گفت: مراکز جامع سلامت در تمامی مراکز بخش و جزیره هرمز، شبانه روزی فعالیت خواهند کرد. در مناطق طبل، لیردف، کوهشاه احمدی و چارک، مراکز درمان بستر راه اندازی می شود و بخشی از منابع مورد نیاز برای راه اندازی این مراکز، در این هفته تامین می شود تا عملیات ساخت آن به سرعت آغاز شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: در مورد پروژه بیمارستان ۵۳۱ تختخوابی هم از ۱۰۰ میلیارد تومان، ۳۰ میلیارد تومان را تامین کردیم و ۳۰ میلیارد تومان دیگر به زودی اختصاص می یابد و ۴۰ میلیارد تومان دیگر به مرور تامین می شود. اگر این پروژه و بیمارستان کودکان راه اندازی شود، ضریب تخت هرمزگان به شکل قابل توجهی ترمیم خواهد شد.
دکتر نمکی عنوان کرد: خوشبختانه با تلاش نیروی دریایی ارتش در بندرعباس، ساخت بیمارستان رو به اتمام است و تجهیز آن به زودی انجام می شود و تجهیز بخش های مختلف این بیمارستان همزمان با تکمیل آنها، در دستور کار ما قرار دارد و پیوستن آن به مجموعه تخت های بیمارستانی هرمزگان، کمک بسیاری به حوزه سلامت خواهد کرد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: با توجه به راه های طولانی و پرخطری که در هرمزگان وجود دارد، باید اورژانس های جاده ای تقویت شود. از رییس و مسئولان سازمان اورژانس کشور می خواهم که به این استان سفر کنند و یک طراحی جدید در مورد پایگاه های اورژانس در این منطقه از کشور پیش بینی کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا