تپه ارگ نادری جولانگاه حفاران غیر مجاز، زاغه نشینان، فعالیتهای کشاورزی و ساخت و سازهای غیز مجاز

تپه ارگ نادری شیروان با شماره  ۷۰۳ در تاریخ ۲۳ فروردین سال ۱۳۴۶در فهرست آثار ملی به عنوان یکی از آثار تاریخی ارزشمند شمال شرق ایران به ثبت رسید.

این اثر تاریخی توالی استقراری از هزاره پنجم، شامل عصر مفرغ، عصر آهن، دوران هخامنشی، دوران اشکانی، دوران ساسانی و دوران اسلامی مشهود است.

آخرین دوران استقراری این شهر تاریخی مربوط به دوران قاجار است که به دلیل زلزله مهیب سال ۱۳۰۸ ویران و متروک شد و امروزه تنها بقایای دیوار شهر باقی مانده است.

خرابه‌های ارگ نادری شیروان نماد هویت چند صد ساله مدنی شهر تاریخی شیروان است که امروزه تبدیل به آواری از خاک شده و نه تنها قابلیتهای تاریخی و گردشگری آن مورد توجه قرار نگرفته که همواره خار چشم مسئولین ناآشنا با سرمایه‌های فرهنگی بوده است.

علی رغم اینکه این شهر تاریخی بیش از چهل سال قبل در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و سالها مورد توجه و مطالعه گروه های باستان شناس ایتالیایی، ایرانی و چینی بوده اما همچنان بدون برنامه هدفمند عمرانی و گردشگری و بدون نظارت و راهکارهای حفاظتی به حال خود رها شده است آنچنانکه امروزه جولانگاه حفاران غیر مجاز، زاغه نشینان و فعالیتهای کشاورزی و ساخت و سازهای غیز مجاز شده است.

ضروری است مسئولین محترم میراث فرهنگی استان خراسان شمالی در این باره پاسخگو باشند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا