عاقبت سایت موزه بندرکنگ؛ از دپو بلوک در حریم و عرصه مسجد تاریخی دومحراب تا ساخت پارک بانوان !

دپو بلوک در حریم شرقی و عرصه مسجد تاریخی دومحراب کنگ با هدف دیوارکشی و ساخت‌وساز، آن هم در حالی که پیش‌از این اداره کل میراث فرهنگی استان هرمزگان مخالفت خود اعلام کرده است یک طرف ماجرا است و تلاش شهرداری کُنگ با عنوان«عملیات جمع آوری نخاله‌ها و تسطیح زمین  پارک بانوان» ماجرای دیگری که در جنوب مسجد دو محراب درحال رخ دادن است.

قسمت تاسف‌بار ماجرا آن که در مراسم کلنگ زنی پارک بانوان بندرکنگ واقع در پارک قلعه ، فرماندار شهرستان بندرلنگ ، شهردار و شورای شهر حضور داشتند!

اقدامات انجام شده از سوی شهرداری برای ساخت پارک بانوان در قسمت جنوبی حریم‌ مسجد  در حالی انجام می‌شود که این زمین در امتداد زمین قلعه پرتغالی‌هاست و بخشی از محوطه تاریخی قلعه پرتغالی بندرکنگ به شمار می‌رود  که شهردار پیشین کنگ این زمین را از شخصی خریداری و دور آن را دیوار بلوکی کشیده بود تا از تخریب مصون بماند و بعدا توسط باستان‌شناسان کاوش و به سایت موزه تبدیل شود.

اکنون پرسش اینجاست شهردار جدید با آگاهی از این موضوع چگونه می‌خواهد اقدام به احداث پارک در محوطه باستانی کند که زیر آن آثار وجود دارد و نیازمند کاوش است؟ چگونه از احداث سایت موزه به احداث پارک آن هم دقیقا در محوطه باستانی رسیده است آن هم بدون استعلام از میراث‌ فرهنگی؟

مگر بافت تاریخی کنگ ثبت ملی نیست چرا فرماندار، نماینده مجلس، میراث فرهنگی و استاندار جلوی این اقدام را نمی‌گیرند و‌خواستار پیگیری سایت موزه نیستند؟

این در حالی است که مالک جدید زمین  ضلع شرقی هم اقدام به دپو بلوک کرده و دیوار به دیوار مسجد خواستار ساخت و ساز است. مگر پیش‌تر برای این زمین تشکیل جلسه نشد و شورای فنی میراث فرهنگی با این اقدام مخالفت نکرد؟ چگونه این فرد مجوز و پروانه ساخت گرفته است؟

پس از آواربرداری‌های پیشین در ضلع جنوبی و شرقی پیرامون مسجد متوجه شدند که یکسری ابنیه زیر خاک وجود دارد که با کاوش بیرون آمد.

اکنون بخشی از مسجد که زیر خاک است تا دل این ملک شخصی می‌رود و چون مالک پیشین قصد ساخت و ساز نداشته مشکلی هم پیش نمی‌آمده اما اکنون مالک جدید قصد ساخت و ساز دارد که علی رغم مخالفت میراث ، مجوز ساخت گرفته است.

حال حتی اگر فرض محال که زیر این ملک آثار  نبود چگونه دیوار به دیوار اثر تاریخی بدون کوچکترین فاصله‌ای و تنگاتنگ اثر ملکی در حال ساخت است.
مگر شهرداری و میراث برنامه نداشتند که پس از ضلع جنوبی به سراغ کاوش ضلع شرقی بروند؟ مگر قرار نبود کل این محوطه سایت موزه شود؟ شهردار جدید کنگ دقیقا مشغول به چه کاری است؟

چرا به جای خرید ضلع شرقی از مالک( که حق او هم ضایع نشود) و اجرای طرح سایت موزه مجوز ساخت و ساز  صادر شده است؟ چرا استاندار هرمزگان و فرماندار کنگ به موضوع ورود پیدا نمی‌کنند و خواستار توقف هر دو اقدام ، آزاد سازی ضلع شرقی و تداوم برنامه ایجاد سایت موزه نمی‌شوند؟!
 
قدمت مسجد تاریخی دو طبقه بندر کُنگ به گفته کارشناسان احتمالا به دوره قاجار باز‌می‌گردد.

مسجدی که در زمان استفاده خود دارای ۲محراب در ۲ طبقه خود بوده که از جمعیت بالای بندر کُنگ و رونق و آبادانی آن در گذشته خبر می‌دهد.

نکته قابل تامل این که از فاز دوم  عملیات مرمت این بنا کمتر از یکسال می‌گذرد. در این فاز مرمت،حفاظت اضطراری، آواربرداری، پاک‌سازی، دوخت و دوز بخش‌های آسیب‌دیده و دیوارچینی آن با اعتباری به مبلغ  ۱۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی  در مهرماه ۱۴۰۱ هزینه شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا