مصوبه جنجالی در قم برای انکار بافت تاریخی/ از تغییر نگرش اعضای کمیسیون تا تضییع حقوق شهروندان

کمیسیون ماده پنج استان قم در تازه‌ترین مصوبه خود در رابطه با بافت تاریخی، ضمن انکار وجود این بافت، تصمیمی عجیب گرفته است.

این کمیسیون که در یک سال اخیر مساحت بافت تاریخی شهر قم را ابتدا از ۳۱۵ هکتار به ۲۵۰ و پس‌ از آن به ۲۲۰ هکتار تقلیل داد، در تازه‌ترین تصمیم خود به کلی وجود این بافت را منکر شده است. 

در جلسه هفتم اسفندماه سال ۱۴۰۱ کمیسیون ماده پنج استان قم تصمیم گرفته است که به‌جای مبنا قرار گرفتن بافت تاریخی در شهر قم، ۶۷۲ قطعه دارای ارزش تاریخی تنها با فاصله یک ملک حراست شوند و باقی این بافت بر اساس طرح تفصیلی طبقه و تراکم بگیرند. 

این مصوبه به این معناست که به‌زودی باید منتظر احداث ساختمان‌های چهار طبقه یا بیشتر در مجاورت بناهای ارزشمند تاریخی شهر قم باشیم آن هم تنها به فاصله یک ملک. 
با توجه به اینکه این مصوبه به امضای تمامی اعضای اصلی کمیسیون ماده پنج استان رسیده و تنها مخالف آن، نماینده اداره کل میراث فرهنگی استان قم بوده، طرح چند سؤال در این زمینه خالی از لطف نیست.

۱- اگر کمیسیون ماده پنج معتقد است بافت تاریخی در شهر قم وجود ندارد و تنها دانه‌های ارزشمند در بخش‌هایی از شهر باقی‌ مانده‌اند، چرا در دو مصوبه اخیر خود راجع مساحت «بافت » تصمیم گرفته است؟ در فاصله دو مصوبه قبلی تا این مصوبه سوم، ترکیب اعضای محترم کمیسیون تغییر نکرده است. چطور نگرش نسبت به وجود یا عدم بافت به‌ یک‌باره تغییر کرده است؟

۲- تقریباً همه می‌دانند دولت در طرح نهضت ملی مسکن به دنبال الحاق  ۴ هزار هکتار به محدوده شهر قم برای ویلایی سازی و زندگی تک خانواری است. اگر این موضوع این‌همه ضرورت دارد که به‌اندازه یک شهر کوچک الحاق اراضی صورت بگیرد، چرا الگوی تک خانواری در بافت تاریخی شهر قم این‌همه مزاحم فکر و کارکردن مسئولان شده که هر روز برای برهم زدن آن فکر تازه‌ای دارند؟

۳- حفظ حریم یک ملک برای خانه‌ها و بناهای تاریخی دقیقاً چه مشکلی را حل می‌کند؟ آیا اگر ملک مجاور را از ساخت‌وساز محروم کنیم، حس و حال معبر و محله را حفظ کرده‌ایم؟ چطور می‌خواهیم گردشگر را به هتل یا رستورانی تاریخی دعوت کنیم، در حالی‌که در مجاورت، چنین بافت ناهمگونی ایجاد شده است؟

۴- بسیاری از معابر در بافت تاریخی عرض کمی دارند. وقتی محدودیت از این بافت برداشته و قرار باشند شهروندان به ساخت‌وساز چندطبقه روی بیاورند، این شبکه معابر چگونه قرار است نیازهای جمعیت دعوت‌شده به این بافت را پاسخ دهد؟ اگر قرار به تعریض معابر باشد، چگونه می‌توان بنای تاریخی را حراست کرد؟

۵- یک ملک فاصله با بنای ارزشمند تاریخی از کدام سو حساب می‌شود؟ در بافت متراکم شهری قاعدتاً باید از هر سمت این فاصله را ایجاد کرد. آیا تصمیم گیران فکری به حال حقوق تضییع‌شده از این شهروندان که در اطرافشان همه در حال ساخت‌وساز هستند، کرده‌اند؟

در نهایت اینکه اگر خروجی این‌ همه جلسات کارشناسی نخبه‌ترین تصمیم‌گیران در شهر قم چنین مصوباتی باشد، باید برای آینده چنین شهری به‌غایت نگران باشیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ای وای بر این مسئولان چگونه میخواهند درپیش خدا جوابگوی مردم باشنداز خدا بترسید که اینگونه مردم را دربافت قدیمی شهر دربه در کردید شهردار خیلی ها رابیچاره وروانه خانه های استیجاری کرده چه بسا سه خانوار در این خانه ها زتدگی میکردند که الان هر کدام درجایی مستآجر هستند
    واقعا با این مبلغ کمی که به صاحبان خانه ها میدهند چگونه بتواند خانه ای در حومه وکنار شهر بخرد۱۲۰متر زمین که سه طبقه دران بوده وزندگی میکردندرا با ۶۵۰ میلیون تومان افراد این خانه رادربه در خانه های استیجاری کرده این بنده های خدا در محله سفید اب قم زندگی میکردند
    از چنین افراد دراین موردها بسیار فراوان هست که اولین کلام انها که میگویندخدا از شهردار نگذرد الهی خیر نبیند ونفرین های زیاد دیگر که نثار شهردار خانه خرابکن قم میکنندهمیشه برزبان خود دارند واقعا چه برسر شهر قم میاورند دیگر چیزی از بافت قدیمی شهر نمانده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا