قائم مقام و وزیر با تعلل ثبت ملی بافت‌ها برای چه کسانی زمان می‌خرند؟!

مریم اطیابی

ایران ۷۸۰ محدوده شهری دارد که محدوده‌ی بافت تاریخی ۱۶۸ شهر  در مهرماه۹۴ با تاکید وزیر راه و شهرسازی برای بازآفرینی شهرها تصویب و ابلاغ شد.

این در حالی بود که یکبار هم در اسفند ۸۸ با امضا حمید بقایی رییس وقت سازمان میراث محدوده ۱۰۸  بافت تاریخی تصویب و ابلاغ شده بود. 

کارشناسان سازمان میراث این کار را در سال‌های ۸۵ تا ۸۸  با استناد به نقشه‌های هوایی سال ۱۳۳۵ انجام دادند چرا که بر اساس بند “ب” ماده ۱۶۶ قانون برنامه چهارم توسعه، سازمان میراث فرهنگی موظف شده بود تا پایان موعد زمانی این قانون، محدوده بافت‌های تاریخی در همه‌ی شهرهای کشور را تعیین و برای مدیریت شهری یکپارچه به شهرداری‌ها اعلام کند.

حال عده‌ای در وزارتخانه معتقدند چون محدوده بافت تاریخی شیراز در سال ۸۸ به همراه ضوابط حفاظت ابلاغ شده و در سال ۹۴ هم مجددا با مصوبه ۱۶۸ شهر و الزامات عمومی ابلاغ شده، این دو مصوبه به مثابه ثبت است و حفاظت از بافت لازم است.

به استناد سخنان همین صاحبنظران وزارتخانه این پرسش مطرح است مگر محدوده بافت تاریخی شیراز دوبار در سال‌های ۸۸ و ۹۴ ابلاغ نشده و ضوابطش لازم‌الاجرا نیست؟ مگر به دادگستری و وزارت کشور و راه و شهرسازی ابلاغ نشده؟ پس چرا در طول همه این سالها یکبار مدیران کل وقت میراث فرهنگی استان فارس و  معاونان میراث فرهنگی کل کشور به استناد همین ضوابط جلوی تخریب را نگرفتند؟!مگر نمی‌گویید مفهوم ابلاغ محدوده بافت یعنی ثبت ملی پس چرا همه این سالها سکوت کردید؟!

چرا ارگان‌ و سازمان‌های ذی نفع دنبال تملک‌اند؟چرا همچنان به بهانه طرح تعریض معبر، گذر می‌خرند و تخریب می‌کنند؟ چرا بازیگران سود و سودا چند ملک را با هم خریداری و تخریب و تجمیع می‌کنند و مال می‌سازند؟ چرا پروژه‌های عمرانی سنگین در دل بافت‌ها اجرا می‌شود؟دقیقا کارکرد قضایی و بازدارنده ابلاغ محدوده ۱۶۸ شهر تاریخی در کدام بافت اجرا شده است؟

به استناد همین مصوبات و جهت روشن شدن وضعیت بافت‌های تاریخی بویژه شیراز:

ابلاغ محدوده بافت تاریخی ۱۰۸ شهر در سال ۸۸ و ۱۶۸ شهر در سال ۹۴  که بافت تاریخی شیراز هم جزو آن است را در‌خبرگزاری میراث آریا رونمایی کنید.

پایه تعیین این محدوده‌ها چه بوده بالاخره در نقشه دور آن‌ها خط کشیدند و مشخص شده کدام محدوده ابلاغ شده، محدوده بافت تاریخی شیراز را با همان نقشه اعلام کنید.

ضوابط حفاظتی سال ۸۹ و ۹۴ را رونمایی کنید.

به استناد همان ابلاغ بافت و همان ضوابط هرگونه دخل و تصرف تخلف بوده و متخلف مستوجب پیگیری کیفری و قضایی است، پیگیریهایتان در دفاتر حقوقی را جهت تنویر افکار عمومی منتشر کنید.

چرا با چنین وضعیتی با این همه تعلل وقتی خیل گسترده‌ای از کارشناسان و صاحبنظران و مردم خواهان ثبت ملی بافت شیراز هستند،قائم مقام وزارتخانه از بررسی بهبود نحوه صیانت بافت‌های تاریخی سخن می‌گوید؟ وقتی دست‌های پیدا و پنهان حاضر به ثبت ملی بافت تاریخی شیراز نیستند، از کدام صیانت سخن گفته می‌شود؟ شیراز چه فرقی با بافت تهران، یزد، بوشهر و گرگان و همدان و…. دارد؟

چرا باید بگوید بافت شیراز مانند همه بافت‌های تاریخی کشور مهم است و دچار بحران نیست. بحران از نظر وزارتخانه چیست؟

چرا هیچ کس در وزارتخانه پیگیر قانون حمایت از مرمت و احیا بافت‌های تاریخی – فرهنگی مصوب تیرماه ۹۸ و تعلل وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت کشور و بنیاد مسکن در تهیه طرح ویژه ۱۶۸ بافت تاریخی از جمله شیراز نیست؟!

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا