آیا مستمری مددجویان بهزیستی با دریافت وام اشتغال قطع می‌شود؟ / نقش فیلترینگ فضای مجازی در افزایش بیکاری معلولان

مروتی گفت: بهزیستی می‌گوید که با گرفتن وام خوداشتغالی مستمری فرد قطع نمی‌شود اما زمان ارائه وام تعهدی از مددجو می‌گیرند که به بهزیستی این امکان را می‌دهد تا هر زمان که خواست مستمری مددجو را قطع کند

بهروز مروتی مدیر کمپین معلولان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که آیا مستمری معلولان با دریافت وام خوداشتغالی از بهزیستی قطع می‌شود یا خیر، گفت: بهزیستی می‌گوید که با گرفتن وام خوداشتغالی مستمری فرد قطع نمی‌شود اما مشکل آنجاست که زمان ارائه وام تعهدی از مددجو می‌گیرند که به بهزیستی این امکان را می‌دهد تا هر زمان که خواست مستمری مددجو را قطع کند.
او افزود: بحث ما با بهزیستی سال‌هاست که بر سر همین تعهدنامه است. اگر بهزیستی واقعا با ارائه وام مستمری را قطع نمی‌کند پس چرا از مددجو تعهدنامه می‌گیرد؟  
مدیر کمپین معلولان عنوان کرد: البته بسیاری از مددجویان وام را دریافت کرده‌اند بدون اینکه مستمری آن‌ها قطع شود اما مواردی هم بوده که با قطع مستمری مواجه شدند؛ بعد از قطع شدن هم برقراری مجدد آن بسیار دشوار است.
او ادامه داد: بهزیستی می‌گوید که کمیته‌ای توان‌بخشی برای بررسی این موضوع دارد که توانمندی افراد را می‌سنجد و بررسی می‌کند که فرد به شغل پایداری رسیده یا خیر. مشکل ما این است که بهزیستی به صورت شفاف فرایند این کار را اعلام نمی‌کند و مددجوها نمی‌دانند که با گرفتن وام مستمری‌اشان قطع می‌شود یا خیر.
مروتی توضیح داد: معلولان حق دارند که از قطع شدن مستمری بترسند. از طرفی مبلغ وام کم و ایجاد شغل پایدار با آن دشوار است، به همین جهت مددجوها بیشتر از این وام برای برطرف کردن دیگر مشکلات خود استفاده می‌کنند. قطع مستمری و اضافه شدن اقساط وام هم دردی بر درهایشان اضافه می‌کند.
او بیان کرد: دریافت این وام منوط به داشتن جواز کسب یا مدرک فنی حرفه‌ای است و نیاز به چند ضامن دارد. پیدا کردن ضامن معتبر هم با توجه به وضعیت فعلی جامعه دشوار است.
مروتی عنوان کرد: بیش از چهار سال از تصویب قانونی برای تاسیس صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت می‌گذرد اما هنوز این صندوق شروع به کار نکرده است. اگر بهزیستی این صندوق را راه‌اندازی می‌کرد فرصت‌های خوبی برای اشتغال معلولان فراهم می‌شود.
او افزود: بهزیستی می‌توانست از طریق اعتبار موجود در این صندوق به مددجوها وام بدهد و مبنای ضمانت هم مستمری افراد باشد. کمیته امداد در این حوزه بهتر از بهزیستی عمل می‌کند.
مدیر کمپین معلولان با اشاره به مشکل شایع بیکاری در بین معلولان بیان کرد: یک میلیون و ۷۰۰ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی هستند و از بین این تعداد بیش از یک میلیون نفر شغل و درآمد ندارند. تاکنون هم کار جدی در حوزه اشتغال معلولان انجام نشده است.
او ادامه داد: بعد از اختلالات به وجود آمده در اینترنت و فیلتر شدن برخی اپلیکیشن‌ها آن دسته از معلولانی که کسب و کاری در این فضا داشتند هم بیکار شدند و متاسفانه کسی به فکر آن‌ها نیست.
انتهای پیام /

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا