محوطه تاریخی «صحرای پوشنج» داراب، زباله دانی شد

سیاوش آریا

چهارتاقی ها و بازمانده آرامگاه موجود در آرامستان نامدار به «صحرای پوشنج» در شهر داراب در بدترین وضعیت نگهداری و حفاظتی به سر می برند و به زباله دانی تبدیل شده اند.
سال های سال است که محوطه تاریخی نامدار به «صحرای پوشنج» در شهر داراب دست به گریبان چالش های گوناگونی ازجمله ریختن زباله و نخاله های ساختمانی مردم منطقه درمحوطه تاریخی آن،گذر خودروها از کنار چهارتاقی های موجود در گورستان صحرای پوشنج و کند و کاو های غیرمجاز سودجویان اموال تاریخی و فرهنگی است.همچنین وضعیت ناپایدار سازه های چهارتاقی موجود در محوطه که بسیار سست و بی دوام شده و هر دم بیم فرو ریختن آن ها می رود،از دیگر دشواری های پیش روی این محوطه تاریخی و فرهنگی است.
سخن درخورنگرش آن است که،محوطه تاریخی نامدار به صحرای پوشنج در درون شهر وجلو چشم مسوولان است و هر روزه مدیران و مسوولان فرهنگی شهر بیننده دشواری های موجود هستند.اما شوربختانه به سادگی از کنار آن گذشته و با بی مهری با یادمان های گذشتگان برخورد می کنند. آنچه جای پرسش دارد، آن است که نقش مدیریت شهری در این میان چیست؟ مگر نه این که زمانی اثر، بنا یا محوطه ای به ثبت ملی می رسد همه نهادها، ارگان ها و حتا مردم در برابر آن مسوول هستند. پس نقش مدیریت شهری که در خواب زمستانی فرو رفته در برابر آثار تاریخی درون شهری چیست؟ اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهر داراب چه می کند. چرا زمانی که زورش به نهادها و ارگان های دولتی نمی رسد و با نامه نگاری هم نمی تواند مشکلات را برطرف کند به مرکز استان و اداره کل میراث فرهنگی آگاهی نمی دهد و درخواست یاری نمی کند.سال های سال است که نگارنده و دوستداران میراث فرهنگی شهر داراب دشواری های محوطه نامدار به صحرای پوشنج و دیگر یادمان های تاریخی شهر را فریاد زده و گزارش کرده و حتا به آگاهی مدیران و مسوولان میراث فرهنگی استان رسانده ایم،ولی گویا همگی خود را به خواب زده و یادمان های تاریخی را به حال خود رها کرده اند.
باید دانست این چندمین باراست که محوطه تاریخی صحرای پوشنج داراب به زباله دانی تبدیل می شود و روشن نیست چه دست هایی پشت پرده است که با میراث گذشتگان در ستیز است.درصورتی که آثار تاریخی نشانه های هویتی و شناسنامه بالنده و غرورآمیز مردم منطقه و شهر به شمار می آید و باید همه نهادها و مردم درحفظ و نگهبانی از آن کوشا باشند.
محوطه تاریخی صحرای پوشنج در تاریخ ۹ بهمن ماه ۱۳۸۴ به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا