پول کم آورده اند! میخواهند به دارایی دستگاه‌ها چنگ بیندازند

فرشاد مومنی، اقتصاددان و استاد دانشگاه: چقدر شرم آور است که ما در بین دولت های نفتی کشوری هستیم که اندازه مسئولیت پذیری دولت در امور تغذیه، سلامت، آموزش و مسکن مردم کمتر از نصف میانگین جهانی است.

یعنی باشعار آزادسازی و تضعیف ارزش پول ملی دولت ما را در زمینه امور حاکمیتی به یکی از مسئول ترین کشورهای دنیا تبدیل کرده اند و ما تا الان از این بابت خیلی چوب خوردیم و اگر این غفلت ادامه داشته باشد خیلی بیشتر چوب خواهیم خورد.

سیاست ها در سال ۱۴۰۰ به بن بست کامل رسیده است. مهم ترین گواه برای این ادعا این است که گزارش بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ که مرکز پژوهش های مجلس در ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ منتشر کرده را بخوانیم.

این گزارش میگوید در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ پیش بینی شده بود که از محل واگذاری سهام شرکت های دولتی ۹۶ هزار میلیارد تومان عایدی نصیب دولت شود اما عملکرد آن حدود ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است یعنی یک درصد آن تحقق یافته است.

پول کم آورده اند الان میخواهد به دارایی دستگاه ها چنگ بیندازند یعنی هر امکانی که دولت برای اداره امور حاکمیتی خود نیاز دارد را میخواهند بفروشند و اسم آن را مولد سازی دارایی های دولت گذاشته اند! این به معنی لجن مال کردن اسم تولید است!

یک شگرد دیگری که به کار میگیرند این است که تعهدات پایدار را روی درآمدهای ناپایدار قرار می دهند یعنی حقوق بازنشسته ها را از محل این مولد سازی یا خصوصی سازی موهوم بپردازند.

خوب وقتی شما اینهارا فروخته ای سال بعد نمی توانی سال بعد بگویی هر چه داشتیم برای تان فروختیم و از این به بعد جای حقوق برای تان دعا می کنیم!/ جماران

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا