دسته گل گل‌درشت عزت الله ضرغامی!؛ جنگل‌های هیرکانی دو دستی تقدیم تله‌کابین دوستان شد!/نادیده گرفتن ضوابط ثبت جهانی توسط وزیر میراث‌ فرهنگی!

در بازدید ضرغامی از پارک جنگلی کبودوال علی‌آبادکتول،وزیر میراث‌فرهنگی گفت: «با توجه به اخذ موافقت‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی، و رعایت قواعد میراث فرهنگی، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اجرای پروژه تله‌کابین کبودوال علی‌آباد کتول را تائید می‌کند.»

این سخنان در حالی از سوی ضرغامی بر زبان جاری شده که احداث تله‌کابین به دلیل از بین بردن یکپارچگی محدوده عرصه میراث جهانی جنگل‌های هیرکانی و مغایرت با ضوابط حفاظتی سایتها و‌ محوطه‌های جهانی این اقدام خطر خروج از ثبت جهانی را به همراه دارد. و‌ مشخص نیست ضرغامی از کدام قوانین صحبت می‌کند که کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی و محیط زیستی از آن بی‌اطلاعند!

مدیران کل امور پایگاه‌ها، دفتر ثبت اثار، بناها و محوطه‌ها و معاون میراث فرهنگی باید پاسخگو باشند که وزیر بر اساس کدام قانون و رعایت کدام ضوابط چنین دستوری صادر کرده است؟!و‌ چگونه ظرف یکسال قانون تغییر است؟!

سال ۹۹ سازمان جنگل‌ها مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده بود و میراث فرهنگی مکان‌یابی را مغایر با ضوابط حفاظت دانسته بود! حال چگونه است که در دولت جدید از محیط زیست و منابع طبیعی و‌میراث فرهنگی به یکباره با تغییر دولت دچار تغییر و تحول قانونی شده‌اند و با این پروژه موافقت کرده‌اند؟!

دی سال ۹۹ رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور به معاون وزیر راه و رییس شورایعالی شهرسازی و معماری تاکید کرده بود که مکان پروژه تله کابین کبودوال از جنگل‌های ثبت جهانی خارج شود.

اقدام غیر میراثی و غیر محیط زیستی این مسئولان چراغ سبزی به آغاز فعالیت کوه‌خواران، جنگل‌خواران، ویلاسازان و زمین‌خوارانی است که سالهاست جنگل‌ها و طبیعت از دست آنها در امان نیست.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا