آیا مدیران میراث فرهنگی استان فارس ارتباطی با تخریب بافت تاریخی شیراز دارند؟

هر آن‌کس مختصر آشنایی با میراث فرهنگی و ساختار اجرایی آن داشته باشد می‌داند که متولیِ اصلی مرمت و‌ حفاظت از بناها، آثار و بافت‌های تاریخی معاونت میراث فرهنگی است؛ بر این پایه، روی سخن این نوشته خطاب به معاون کنونی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس است که شنیده‌ها حاکی از آن است که با حمایت هایی از سطح کارشناس پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید به این جایگاه رسیده است. ایشان که اوایل دهه‌ی ۱۳۸۰ در مقطع کارشناسی باستان‌شناسی از دانشگاه آزاد مرودشت فارغ‌التحصیل شده و گویا در رشته‌ی زبان‌شناسی همگانی نیز دانش‌آموخته‌ی یکی از شعب دانشگاه آزاد همان حوالی است، نه مقالات و تألیفات و نه‌ سابقه‌ی پژوهشی در کارنامه‌ی خود دارد، متأسفانه سابقه‌ی مدیریتی و اجرایی درخوری نیز ندارد، با این حال با حمایت‌هایی به جایگاه پژوهشی‌ترین و کلیدی‌ترین کرسی میراث این استان نشسته است که قاعدتاً نیاز به اشراف علمی و تخصصی و مدیریتی شایانی دارد.

آقای علی‌اکبر صادقی، سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان فارس، در جایگاهی نشسته است که یک تصمیم او‌ می‌تواند منجر به تاریخ‌زدایی از ایران و محروم کردن نسل‌های آینده از میراث فرهنگی خود شود؛ سکوت ایشان که‌ می‌تواند به عنوان هم‌سویی و همکاری با ویران‌کنندگان بافت تاریخی تلقی شود گواه این مدعاست. روزنامه‌ی “هم‌میهن‌” مصیب امیری، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، را همکار با تخریب‌کنندگان بافت معرفی کرده در حالی که او چند روز پیش این موضوع را ضمن گفت‌وگو با ایسنا تکذیب نموده و گفته که ما فقط مجوز مرمت و احیا داده‌ایم. اگر نقل مصیب امیری درست باشد انگشت‌ها به سمت معاون میراث فرهنگی اداره‌کل استان فارس برمی‌گردد، هر چند در نهایت، این موضوع که چگونه طرح مرمت سر از تخریب با لودر درآورده است چیزی از مسوولیت جناب ریاست اداره‌کل میراث استان کم نمی‌کند.

سکوت این معاون و دستگاه زیر مجموعه ایشان در قبال تخریب بافت تاریخی در این روزها به چه معناست؟ و معاونت میراث فرهنگی استان فارس باید بگوید که در زمان تصدی آقای علی‌اکبر صادقی چه فعالیتی برای حفظ بافت تاریخی شیراز انجام‌ داده است؟ و نیز باید از آقای محسن‌نژاد، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس، پرسید بر چه مبنای علمی و رزومه اجرایی معاون میراث‌ فرهنگی خود را نصب کرده‌اند؟ البته ایشان نیز دست کمی از صادقی ندارد. گویا در سال‌های دور و زمان حضور آقای امیری در میراث فارس در مقطعی راننده‌ی وی بوده و به‌تدریج با اخذ مدارک و طی پله‌های ترقی اخیراً به مدیر کلی میراث منصوب شده‌اند. این‌که افراد کوشا پله‌های ترقی را طی کنند و در این سرزمین هر کسی می‌تواند از راه‌هایی به هر جایگاهی برسد قابل تحسین است، اما مدیریت‌هایی از جنس میراث فرهنگی ظرافت و پیچیدگی‌هایی دارند که هر کسی واقف به آن نیست و بعضاً می‌تواند منجر به فجایعی جبران‌ناپذیر آن‌هم در حوزه‌ی میراث فرهنگی که پیوندی مستقیم با بحث هویت برای یک ملت دارد شود؛ آن‌هم در استان تاریخی فارس که زادگاه سلسله‌حاکمان خوشنام بخش بزرگی از تاریخ کشورمان بودند، با انبوهی آثار تاریخی.

خلاصه آنکه این کوتاهی‌ها از دیدرس دور نمانده و نمی‌ماند؛ آقای وزیر! جناب آقای ضرغامی، دستگاه وزارت میراث فرهنگی وظیفه‌اش حفاظت از میراث و هویت و ارزش‌های ملی و‌ میهنی، انسانی و جهانی است، با جایی که کارش ساخت‌وساز، رنگ آمیزی دیوار و ساخت‌ تیزر تبلیغاتی است تفاوت دارد؛ نسبت به اهمیت انتخاب درست مدیران استانی بی‌اعتنا نباشید که حاصل آن نهایتاً به پای شما هم نوشته خواهد شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا