گفت‌وگو با ساکنان هرات: ترور سیستماتیک شیعیان و هزاره ها در افغانستان و بی عملی سیستماتیک طالبان/واکنش جمهوری اسلامی ایران: ترور محکوم است، طالبان عاملان را مجازات کنند

افغانستان – ولایت هرات - افراد مسلح سوار بر موتور سیکلت  در روز روشن، عالمان دینی شیعه و هزاره را در کوچه و خیابان و مقابل چشم مردم عادی متوقف کرده و تیرباران می کنند و با خونسردی از محل دور می شوند. این تصویر در چند هفته اخیر در غربی ترین ولایت افغانستان که با ایران هم مرز مشترک دارد، چند بار تکرار شده و هر بار چند کشته و زخمی برجا گذاشته است.

ترور علمای اهل تشیع در هرات مربوط به امروز و دیروز نیست و در دوره جمهوریت و پیش از بازگشت دوم طالبان به قدرت هم رخ داده بود اما این بار ادعاهای طالبان درباره مقابله این گروه با گروه های تروریستی و فعال نبودن این گروه ها در افغانستان به علاوه نگاه حذفی به شیعیان و هزاره ها در بخشی از بدنه طالبان در کنار بدرفتاری با این اقلیت ها پرسش ها و البته نگرانی های بیشتری را به وجود آورده است.

پس از سومین ترور که روز جمعه در شهرک جبرئیلی رخ داد با چند نفر از ساکنان این شهرک با شرط عدم افشای نام صحبت کردیم. آنها وضعیت امروز اقلیت هزاره و شیعه در هرات را وخیم و شکننده توصیف می کند که به دلیل ناامنی های موجود و البته تشدید شده امنیت روحی و روانی ندارند. یکی از این ساکنان شهرک جبرئیلی با اشاره به اینکه حملات اخیر صورت گرفته هدفمند و سیستماتیک است که دقیقا اقلیت قومی هزاره و شیعه را مدنظر دارد می  گوید: طالبان خود را حاکم بر افغانستان و تامین کننده امنیت مالی و جانی شهروندان می داند. سخنگوی طالبان و سایر مقام های این گروه بارها از نبود داعش یا گروه های تروریستی دیگر در افغانستان سخن گفته اند و آن را دستاورد حضور خود در قدرت خوانده اندف در چنین شرایطی پس چه کسی عامل حمله به ما هزاره ها و شیعیان است؟ اقلیت قومی و مذهبی شیعه و هزاره افغانستان هر روز مورد حملات تروریستی قرار می گیرند. فشار موجود فقط از ناحیه این ترورها نیست بلکه همین اقلیت را به بهانه های مختلف بازداشت و شکنجه می کنند. حتی یک نفر به خاطر یک کامنت که در فضای مجازی گذاشته مورد شکنجه قرار گرفته و زندانی شده است.

یکی از ساکنان هرات که از بیم واکنش طالبان حاضر به افشای نام خود نشد می گوید: «وضعیت امنیتی هزاره و شیعیان افغانستان با آمدن طالبان در سال ۲۰۲۱ اندکی بهتر شده بود، اما  در یک سال و چند ماه اخیر ما شاهد حملات انتحاری، انفجاری و تروریستی بالای مساجد، مراکز آموزشی، باشگاه های ورزشی هزاره ها و شیعیان بودیم. چندی قبل در کابل در مسابقه ورزشی بالای هزاره ها عملیات انتحاری و انفجاری صورت گرفت که در آن تعداد بسیار کثیری از هزاره ها و شیعیان غرب کابل از بین رفتند و تعدادی مجروح  و زخمی شدند. . طالبان و سخنگوی آنها بارها ادعا کردند که هم داعش و گروه های تروریستی را ریشه کن کردیم و هم بیش و بهتر از دوره جمهوریت و حضور قوای ناتو در افغانستان از عهده تامین امنیت برآمده ایم. اما ما هر روز اینجا شاهد هستیم که هزاره به عنوان اقلیت قومی و شیعه علی به شکل سیستماتیک و هدفمند و زنجیره ای مورد حملات تروریستی قرار می گیرد. هزاره و شیعیان در مکتب، مسجد، خانه، خیابان و محل کسب و کار خود هم امنیت ندارد.»

در میان واکنش ها به قتل های زنجیره ای هزاره ها و شیعیان برخی هم از احتیاط های لازم فاصله گرفته و بخشی از بدنه طالبان را مقصر این ترورها می دانند. بخش متحجر و بنیادگرا که خون، مال و ناموس هزاره و شیعیان را حلال دانسته و معتقد است  هر کسی که بتواند یک هزاره و یک شیعه را بکشد، ورود به  بهشت را برای خود تضمین کرده است.

وضعیت اقلیت هزاره و شیعیان در افغانستان عمدتا آنها را به کوچ اجباری به کشورهای همسایه و بویژه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان وادار کرده است. در این میان، گلایه اقلیت هزاره و شیعیان هم حکایت دردمندی است که باید از سوی مسئولان جمهوری اسلامی ایران شنیده شود. اقلیت هزاره و شیعه به دلیل تفاوت نژادی که با سایر قومیت ها در افغانستان دارند در کشورهای دیگر راحت تر قابل شناسایی و بازگرداندن به دلیل نداشتن مدارک قانونی مهاجرت و اقامت هستند. به همین دلیل در میان رد مرز شده ها توسط نیروهای پلیس و مرزبانی ایران تعداد افراد هزاره بیش از به عنوان نمونه پشتون ها که شباهت بیشتری به ایرانی ها دارند به چشم می خورد.

برخی از آنها در گفت و گو با جماران از شهادت هزاران نفر از هزاره ها و شیعیان افغانستان در جنگ با داعش در سوریه و عراق و در قالب لشگر فاطمیون سخن می گویند و این سوال را مطرح می کنند که چرا حالا چشم ها بر آزار و اذیت و ترور های هدفمند هزاره و شیعیان در افغانستان بسته شده است./ جماران

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا