بندرعباس رکورد دار بافت فرسوده در هرمزگان

شهر بندرعباس بعلت موقعیت جغرافیایی و مرکزیت سیاسی استان در چهار دهه اخیر از وزن و اهمیت ویژه‌ای در سطح ملی و منطقه‌ای برخوردار است، به گونه‌ای که طبق آمار رسمی، جمعیت آن از ۳۵ هزار نفر در سال ۱۳۴۵ به ۵۲۶ هزار نفر در سال ۱۳۹۵ رسیده است.

این رشد شتابان به همراه کاستی‌های برنامه‌ریزی‌های توسعه، مسکن و شهری، موجب ایجاد و گسترش تدریجی اسکان غیررسمی شده است.
مدیر کل راه و شهرسازی هرمزگان می‌گوید: بنابر اطلاعات حدود ۴۳ درصد شهر بندرعباس در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی اسکان دارند.
عباس کمالی می گوید: محدوده قانونی شهر بندرعباس ۷ هزار هکتار مساحت دارد که هزار و ۳۷۲ هکتار آن بافت فرسوده میانی است و بیش‌تر شامل محلات اولیه شکل گیری شهر بندرعباس هستند که در واقع رشد شهری در طول سالیان از این نقاط شروع و گسترش یافته است.
وی می‌گوید: همچنین هزار و ۷۰۰ هکتار از سکونتگاه‌ها در بندرعباس غیررسمی و بیش از ۵۰ هکتار آن را بافت‌های تاریخی تشکیل داده اند که مجموعا ۳ هزار و ۱۲۵ هکتار بافت ناکارآمد در شهر بندرعباس وجود دارد.
کمالی افزود: بیشترین مساحت بافت‌های ناکارآمد شهر بندرعباس در مناطق ۳ و ۴ شهرداری واقع شده است و بعد از بندرعباس شهر میناب دارای مساحت قابل توجهی از بافت‌های ناکارآمد مصوب را به خود اختصاص داده است.
مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان می‌گوید: از جمله محله‌هایی با بافت فرسوده در بندرعباس می‌توان به محله چاهستانی ها، آیت الله غفاری (شهناز قدیم)، شهرک توحید (شغو)، چه چهکور، کمربندی، دوهزار، اسلام آباد، حسین آباد و طلا بند اشاره کرد.
ساکنان این محله‌های شهر بندرعباس از داشتن زیرساخت‌های اولیه از جمله خیابان و کوچه‌های مناسب محروم بوده و تا اصلاحات هندسی و جانمایی صورت نگیرد، ایجاد امکانات شهری مانند فضای سبز، فضای آموزشی، ورزشی و فرهنگی نیز امکان پذیر نیست.
به گفته این مسئول شهروندان در این مناطق که طرح های بازآفرینی آغاز شده است می توانند با درخواست تسهیلات و یا ساخت مسکن نهضت ملی خانه های خود را بازسازی کنند.

انتهای پیام/ محمد امیرمحمدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا