گذری کوتاه بر تاریخ بندر کوهستک

در گذشته نه چندان دور کوهستک جزیی از شهرستان میناب بود

بندر کوهستک، امروزی شهری در بخش شهرستان سیریک   است. این شهر، مرکز بخش بمانی، سابقاً روستا بوده و در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۹۱ از روستا به شهر تغییر یافته است..

بندر کوهستک در ۳۵ کیلومتری شهر سیریک  و میناب قرار دارد و دارای ساحلی زیبا است که در زمره یکی از زیباترین مناطق گردشگری شهرستان سیریک است.
علاوه بر ساحل این شهر، ساختمان گمرک بندر کوهستک یکی از مکان های دیدنی این شهر به حساب می آید که مربوط به دوره پهلوی دوم  است، ساختمان این گمرک سه طبقه بوده و نشان از قدمت تجارت و صادرات در این شهر دارد. این مکان در تاریخ ۲۶ دی ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۰۵۳۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
بر پایه سرشماری  در سال ۱۳۹۵، جمعیت شهر بندر کوهستک برابر با ۳٬۰۶۰ نفر ( ۷۴۶ خانوار ) بوده است.
برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کوهستک بدین شرح است :
قلعه کوهستک که از قلعه‌های مشهور دوره قاجاری است و به منظور دریابانی، احداث شده بود از این قلعه بقایای اندکی بر جای مانده است
آرامگاه علی جلال نیکخواه که از مشاهیر است و در گورستان قدیمی مدفون است.
ساختمان قدیمی گمرک که یکی از آثار دیدنی و تاریخی این شهر است معماری جالب توجهی دارد و به دوره قاجاری منسوب است و همچنین در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
ساحل زیبای ماسه‌ای که یکی از زیباترین ساحل‌های ایران می‌باشد.
تپه‌های ماسه‌ای بسیار زیبا که در شمال این شهر قرار دارند.
پیست اتومبیل رانی و موتور سواری که در ساحل شمالی و جنوبی این شهر وجود دارد.
موج شکن بندر کوهستک که در آن انواع لنج و قایق وجود دارد.
بند کولو که در فصل زمستان و بهار از مناطق بکر و دیدنی می‌باشد.

قدمت کوهستک به دوران زندیه و قاجاریه میرسد. ﺁﺏ ﻭ ﻫﻮﺍﯼ ﺁﻥ ﺩﺭ ﻓﺼﻞ ﺗﺎﺑﺴﺘﺎﻥ، ﮔﺮﻡ ﻭ ﻣﺮﻃﻮﺏ ﻭ ﺩﺭ ﺯﻣﺴﺘﺎﻥ، ﻣﺮﻃﻮﺏ ﻭ ﻣﻌﺘﺪﻝ ﺍﺳت. قلعه ﮐﻮﻫﺴﺘﮏ ﻭ ﮔﻮﺭﺳﺘﺎﻥ ﻗﺪﯾﻤﯽ، ﺍﺯ ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎﯼ ﺍﯾﻦ ﺗﺎﺭﯾﺨﭽﻪ ﺍﺳﺖ ﻣﺮﺩﻡ ﮐﻮﻫﺴﺘﮏ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻥﻫﺎﯼ ﺑﻠﻮﭼﯽ ﻭ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﺑﺎ ﮔﻮﯾش ﺑﻨﺪﺭﯼ ﺳﺨﻦ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨد بیشتر زنان و دختران از روبنده و برقع استفاده می کنند و از لباس های بندری و بلوچی استفاده می کنند و مردان نیز ترکیبی از لباس های بندری، بلوچی ،هندی و عربی استفاده می کنند

قلعه کوهستک از قلعه های مشهور دوره قاجاریه که آنرا به منظور دریابانی ساخته بودند که امروزه از این قلعه چیز زیادی باقی نمانده است.
آرامگاه علی جلال نیک خواه که از مشاهیر بوده و در گورستان قدیمی واقع شده است.
ساختمان قدیمی گمرک که معماری بسیار زیبا و خاصی دارد که آن هم به دوره قاجار برمی گردد و از جاذبه های گردشگری هرمزگان می باشد و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
یکی از سواحل خاص و زیبای ایران ساحل ماسه ای این منطقه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا