مدیرکمپین دفاع ازحقوق معلولان: ۹۸ درصد از قانون حمایت از معلولان اجرا نمی شود!

مدیرکمپین دفاع ازحقوق معلولان می گوید: با اینکه فعالان حقوق معلولان سال‌ها درخواست بهبود وضعیت زیست معلولان را داشته‌اند، اما صدایشان تا به حال به جایی نرسیده است.

بهروز مروتی با اشاره به اجرا نشدن قانون جامع حمایت ازمعلولان درکشور به قدس آنلاین، می گوید:ما امیدوار بودیم با تصویب این قانون در اردیبهشت ۹۷ حداقل بخش هایی ازاین قانون و ۵۰ درصد از آن به نفع معلولان به اجرا درآید،اما دراین خصوص اتفاقی رخ نداده است.

وی با تأکید براینکه متأسفانه دستگاه ها اراده ای برای اجرای این قانون ازخودشان نشان نمی دهند، می افزاید:مجلس دراجرای قانون حمایت ازمعلولان هیچ نظارتی ندارد و ازطرفی رئیس قوه قضائیه هم چندین نشست و جلسه با معلولان برگزار کرد و دستور صریحی به سازمان بازرسی کل کشور داد که وارد این قضیه شود و جلوی تخلفات وتناقض ها را بگیرد،اما شاهد هستیم که هیچ اتفاقی به نفع جامعه هدف نیفتاده است واین موضوع حتی اطلاع رسانی هم نمی شود.

وی ادامه می دهد:با وجود گذشت بیش از ۵ سال از ابلاغ این قانون بیش از ۹۸ درصد این قانون هنوز اجرا نمی شود و آن درصدی هم که اجرا می شود به صورت خیلی ناقص است.

اجرای ناقص ماده ۲۷

مدیرکمپین دفاع از حقوق معلولان با تأکید برمشکلات فراوان معلولان درحوزه مناسب سازی واشتغال به معیشت به عنوان یکی از مهمترین مشکلات حال حاضر معلولان اشاره می کند وادامه می دهد:هرچند قانونگذارماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان را برای افراد دارای معلولیت به تصویب رسانده است،اما متأسفانه شاهد این هستیم که این قانون به صورت خیلی ناقص در حال اجراست.

مروتی می افزاید:مطابق ماده ۲۷ قانون حمایت ازحقوق معلولان دولت مکلف است کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیارشدید ویا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین واعتبارات لازم را درقوانین بودجه سنواتی کشور منظورکند؛ اما دولت از وضعیت معلولان سوء استفاده می کند و این ماده قانونی را اجرا نمی کند.

وی بابیان اینکه در حال حاضر بهزیستی به معلولان واجد شرایط و آن هم نه همه معلولان بلکه به ۲۵ تا ۳۰ درصد معلولان واجد شرایط ماهانه ۲۷۳ هزار تومان پرداخت می کند، ادامه می دهد:این درحالی است که حداقل دستمزد قانون کار ۵ میلیون و ۳۰۸ هزارتومان است.

وی با تأکید براینکه این مبلغ حتی پول یک بسته ایزی لایف هم برای معلولان نمی شود،می گوید:علاوه براین هزینه وسایل توانبخشی مثل ویلچر یا سمعک وهمچنین گفتاردرمانی، کاردرمانی، فیزیوتراپی و مواردی مثل هزینه رفت ‌وآمد هم به دلیل قابل استفاده نبودن حمل ونقل عمومی برای معلولان، شرایط خاصی برای این افراد ایجاد کرده است و بسیارگرانتر تمام می‌شود.

مدیرکمپین دفاع ازحقوق معلولان به برگزاری تجمعات سراسری با توجه به، به نتیجه نرسیدن مذاکرات و مطالبات معلولان اشاره می کند و می گوید:از اوایل امسال تاکنون که ۶ دوره این تجمعات برگزار شده هنوزهیچ مسئولی کوچکترین واکنشی برای دفاع ازحقوق معلولان نشان نداده است وهیچ مسئولی به خواسته های به حق ما توجهی نشان نمی دهد.

مروتی با تأکید براینکه افراد دارای معلولیت درحال حاضر دراسفناک ترین وضعیت ممکن درحال زندگی هستند و از آنجا که معابر مناسب سازی نیست و حمل و نقل عمومی مناسب دردسترس نیست،نمی توانند اعتراض خودشان را به صورت فیزیکی نشان دهند.

وضعیت نامناسب دارو

وی به وضعیت نامناسب تأمین دارو برای معلولان اشاره می کند و عنوان می کند:ازآنجا که بیشتر معلولان، مشمول بیمه نمی‌شوند، نسخه داروی این افراد در داروخانه‌ها مورد پذیرش نیست و فقط در بیمارستان‌ها توزیع می‌شود و یا اینکه با چندین برابرقیمت از داروخانه‌های محلی نیاز خود را برطرف می کنند؛ زیرا بیشتر داروخانه‌ها با بیمه سلامت قرارداد ندارند.

مدیرکمپین دفاع ازحقوق معلولان با اظهارتأسف ازاینکه بسیاری ازمعلولان به خاطرهزینه های بالای دارو ازمداوا ناامید می شوند و فرایند درمان را پیگیری نمی‌کنند، ادامه می دهد:حمایت‌ ازمعلولان دربحث دارو هم به این شکل است که مثلاً برای تهیه دارویی به قیمت ۱۰ میلیون،در بهترین حالت یک دهم آن توسط بهزیستی پرداخت می‌شود؛ آن هم شرایط سختی دارد و به غیر از دردسر منتظر نوبت ماندن،ممکن است دارو مشمول این کمک هزینه نباشد.

وی درانتقاد به برنامه هفتم توسعه واینکه قانونی برای ازمعلولان دراین برنامه دیده نشده، توضیح می دهد:به نظر می رسد مجلس هم در این بی توجهی ها به جامعه معلولان شریک وسهیم دولت است؛متأسفانه دولت سیزدهم برای حقوق درمانی،اجتماعی،اقتصادی وفرهنگی معلولان جایی در برنامه هفتم توسعه ندیده است وعلاوه براین درسال جاری ردیف بودجه قانون حمایت از حقوق معلولان بعد از ۴ سال حذف شد، دربرنامه هفتم توسعه هم بند حمایت از معلولان حذف شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا