مرگ تدریجی دخمه‌های اردکان در سکوت مطلق مسئولان

شاید اگر تا دوسال پیش به ما می‌گفتند وسط بیابان‌های اردکان، درست در ۱۷۰ متری دخمه‌ها و برج خاموشان شریف‌آباد قرار است برای مردم مسکن بسازند، آن را یک شوخی تلقی می‌کردیم اما امروز در پاییز ۱۴۰۲ این خبر، جامه واقعیت به تن می‌کند و خاکبرداری بیخ گوش دخمه‌ها در حال اجرا است( که فعلا از سوی یگان حفاظت میراث فرهنگی اردکان متوقف شده است).

مریم اطیابی، سعید فتوحی: در این بین شاید آخرین مقصر بنیاد مسکن باشد چرا که تمام مراحل قانونی را طی کرده و چندین بار از میراث فرهنگی استان یزد استعلام گرفته است.

حالا سرنوشت ۲۵۰۰ تن از هموطنان در آرزوی ساخت مسکن به این تصمیمات گره خورده است و بنیاد مسکن در نامه به فرمانداری اردکان گوشزد کرده که عواقب تعلل در اجرای طرح بر عهده میراث فرهنگی است.

آنچه در این‌ بین مشهود است گاف بزرگ میراث فرهنگی استان یزد است که از سال ۱۴۰۰ گریبان دخمه‌های شریف‌آباد و دو رشته قنات را گرفته است.

نخست یک گلایه، مشاور طرح بنیاد مسکن خود با میراث فرهنگی بیگانه نیست. او خود دانشیار دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد بوده و زمانی عضو شورای فنی میراث فرهنگی استان.اصلا فرض که در شورای فنی و شورای حریم استان اکابر خوانده‌هایی نشسته باشند که الفبای ثبت ملی، عرصه و حریم و حریم منظری را ندانند، مشاور طرح مسکن خودش به حرمت میراث فرهنگی اردکان و استان یزد نباید فکری به حال حریم و حریم منظری دخمه‌های دوگانه شریف‌آباد و خیله‌های اطراف آن و دو رشته قنات و حریم آن می‌کرد؟

به استناد پاسخ اداره کل میراث فرهنگی استان یزد که با افتخار از گاف خود یاد کرده و پشت ضرورت اجرای طرح نهضت ملی مسکن قایم شده است، این طرح در شورای فنی میراث فرهنگی استان مطرح شده است! اعضای این شورای فنی چه کسانی هستند ؟ افکار عمومیِ پیگیر حوزه میراث فرهنگی خوشحال می‌شود که بداند اعضای امضا کننده این طرح در این کمیته چه کسانی با چه مدرکی هستند که هیچ حریم و حریم منظری برای این اثر قائل نشده‌اند؟۱۷۲ متر فاصله ساخت و ساز به استناد کدام بند قانونی برای دخمه‌های شریف‌آباد تعیین شده است؟چرا این طرح به دفتر ثبت وزارتخانه یا امورپایگاه‌ها یا دفتر محوطه‌ها، بناها و بافت‌ها یا معاونت میراث فرهنگی کل کشور نیامده؟ مگر دخمه‌ها در دشت صاف نیستند؟! چند نفر از اعضای این کمیته دخمه‌های شریف‌آباد را دیده‌اند و از نزدیک با پاهایشان تا محل خاکبرداری گام برداشتند که بدانند ۱۷۲ متر یعنی چه فاجعه‌ای؟!مسئول ثبت و باستان‌شناس و معمار این کمیته چه کسانی هستند؟

گفته می‌شود الف)  بنیاد مسکن یکبار کد مختصاتی محل را در آذر ۱۴۰۰ برای جانمایی و اعلام نظر به میراث‌فرهنگی فرستاده‌ و میراث فقط قید کرده حریم دخمه رعایت شود و اعلام نمی‌کند این حریم چقدر است.

ب) نکته قابل تامل این که سال ۱۴۰۱ مشاور بنیاد مسکن دوبار از میراث فرهنگی استان استعلام می‌گیرد و میراث در اوج بی‌توجهی، پاسخ هیچ‌کدام از این استعلام‌ها را نمی‌دهد.

ج)در نهایت در شورای مسکن استان از میراث علت تعلل و عدم پاسخگویی پرسش می‌شود و آنها می‌گویند چون مشکلی نداشته!!! و سپس حریم دخمه ۱۵۰ متر اعلام می‌شود !

د)در نهایت امسال که طرح به کمیسیون ماده ۵ می‌رود در کمال ناباوری میراث پای حریم ۱۷۲ متری امضا  رسمی می‌زند!

جدای از آن که واقعا معاونت میراث فرهنگی کل کشور و قائم مقام وزارتخانه باید امضا‌کنندگان این طرح را با چنین حریمی از صدر تا ذیل توبیخ کند و دستور پیگیری فوری و خارج از زمان بدهد، اردکان شهر بی‌پولی نیست پر از کارخانه  و سرمایه‌گذار است، محمدرضا دشتی اردکانی نماینده اردکان و رییس فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری  مجلس ، رستگاری مدیرکل جدید میراث فرهنگی و فرماندار اسبق یزد، دکتر محسن میرجانی باستان‌شناس  و مشاور فرماندار از یک‌جایی سریعا تعیین اعتبار کنند، با هماهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی یک گمانه‌زنی و تعیین عرصه و حریم و حریم منظری اضطراری سریعا انجام بدهند.

اداره کل امور پایگاه‌ها، دفتر حفظ و احیا  بناها و محوطه‌ها و دفتر ثبت آثار  هم نامه‌ای به استاندار بزنند و درخواست کنند تا پایان این گمانه‌زنی دست نگهدارند.

معاون میراث فرهنگی کل کشور از  بنیاد مسکن بخواهد تا مشاور در نقشه خود تغییرات کوچکی بدهد از این منظر که قطعا برای ۱۲۰ هکتار فضای تنفس و فضای باز در نظر گرفته شده بخشی از این فضای باز  را به حریم قنات‌ها و دخمه‌ها و خیله آنها اختصاص دهد.

همه این اقدامات باید با سرعت انجام شود، چرا که پای مردم  و درخواست‌های آنها در میان است و بنیاد مسکن هم همه مسیرهای قانونی را طی کرده بوده است. 

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا