حالِ خرابِ مسجد جامع عباسی، بیماری که معاینه نمی شود

به هر ترتیبی بود خودم را از نشستِ میراث ناملموس و تاب آوری در برابر تغییرات اقلیمی به گنبدخانه مسجد جامع عباسی رساندم. قائم مقام میراث فرهنگی کشور و هیات همراهش آنجا بودند. فرصتم برای پرسش محدود بود، باید بر روی یک سوال متمرکز می شدم، اینکه شانه های مسجد جامع عباسی زیر بارِ فرونشست خم شده، برای معاینه این عزیز دردانه ایران چه کرده‌اید؟!

مهرناز شهباز : حداکثر نرخ فرونشست سالیانه در اصفهان ۱۸ سانتی متر است و مطابق با نقشه‌های سازمان زمین شناسی کشور، نرخِ فرونشست در محلِ میدان امام و مسجد جامع عباسی بین سه تا پنج سانتی متر است. به گفته کارشناسان اما با توجه به حساسیتِ سازه‌های تاریخی از جمله مسجد جامع عباسی این نرخِ فرونشست می تواند سبب تَرَک، چرخش ساختمان و آسیب جدی و حتی تخریب سازه‌ای مثل مسجد جامع عباسی شود. در حالی که گفته می شود ستون‌های شبستان مسجد جامع عباسی بر اثر فرونشست نامتقارن کج شده اند و تَرَک‌ها و عمق‌شان بیشتر شده است اما دستگاه ابزار دقیقی (جی پی اس) که به کارشناسان داده های دقیق‌تری از فرونشست و آثار آن بدهد، در محلِ قرارگیری این مسجد نصب نشده است و گویا عدم نصب این دستگاه در گرو هزینه های آن بوده که پیشتر میراث فرهنگی گفته بود از عهده تامین آن برنمی آید.

علی دارابی قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای شرکت در نشست میراث ناملموس و تاب آوری در برابر تغییرات اقلیمی یک سفر دو روزه به اصفهان داشت و در خلال این سفر، و روزِ دوم این نشست در فاصله برگزاری پَنِل‌ها، برای بازدید از مسجد جامع عباسی راهی میدان نقش جهان شده بود. نفهمیدم که چطور فرصتِ گفت و گو با دارابی را در هتل عباسی از دست دادم اما همین که فهمیدم مدیران میراثیِ اصفهان او را به میدان نقش جهان و مسجد جامع عباسی برده‌اند، خودم را به آنجا رساندم.

حالا زیرگنبدخانه بودم، قائم مقام میراث فرهنگی از جوارِ ستون‌های شبستانِ غربی که زیرِ بارِ فرونشستِ مسجد شانه خم کرده بودند، به سوی گنبدخانه می آمد، خودم را معرفی کردم و گفتم که از خبرگزاری ایرنا هستم. دارابی متوجه شده بود که با تعجیل و سراسیمه خودم را به مسجد رسانده بودم، از او خواستم تا پیش از آنکه پای از گنبدخانه‌ی مسجد بیرون بگذاریم، همان‌جا صحبت کنیم و او هم پذیرفت. در این حلقه‌ی گفت و گو اما علیرضا ایزدی مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی که تا همین ۲ ماه پیش مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان بود و همین طور رضا سامه مدیرکل دفتر پایگاه‌های میراث ملی و جهانی، نادر زینالی مدیرکل امور استان‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد، محمدرضا محققیان، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی اصفهان و سیدمهدی موسوی موحد معاون میراث فرهنگی اصفهان هم حضور داشتند.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دست هایش را روی هم گذاشت و من روبه رویش ایستادم و سرِ گفت و گو را باز کردم: مسجدجامع عباسی درگیر آثار فرونشستِ نامتقارن است، ستون های همین شبستان، در اثر فرونشست هفت سانتی متر به سمت جنوب و پنج سانتی متر به سمت شرق کج شده اند، این شرایط می تواند وضعیت گنبد را متزلزل کند اما سازمان زمین شناسی برای بررسی های بیشتر و رسیدن به داده های دقیق‌تر در رابطه با تغییراتِ ناشی از فرونشست در بناهای تاریخی، حدود ۲ سالِ پیش پیشنهاد نصب دستگاه های «جی پی اس » را به میراث فرهنگی اصفهان داد که در آن زمان به دلیل بودجه ناکافی میراث فرهنگی این دستگاه ها نصب نشدند، می خواهیم بدانیم برای بررسی بیشتر و دقیق ترِ وضعیت مسجد جامع عباسی چه تصمیمی دارید؟ …

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا