تپه پیش از تاریخ «میانرود» مرودشت، یک گام تا نابودی!

سیاوش آریا

تپه پیش از تاریخ «میانرود» بخش ابرج شهرستان مرودشت، روز به روز کوتاه تر شده و آب می رود تا بدانجا که دیگر چیزی از آن برجای نمانده و یک گام تا نابودی کامل بیشتر فاصله ندارد.

تپه بسیار ارزشمند پیش از تاریخ «میانرود» که در آن کوره های پخت سفال با دیرینگی ۴۷۰۰ سال پیش از میلاد (۶۷۰۰ سال پیش) و آثار سفالین مربوط به دوره آرکاییک پارس (فارس) با دیرینگی ۶ هزار سال پیش از میلاد در آن بدست آمده، سال های سال است که به حال خود رها شده و مورد دست درازی زمین داران و کشاورزان و حتا افراد سودجو قرار گرفته است و یک گام تا نابودی بیشتر فاصله ندارد. بر روی تپه، جاده ای برای گذر هر روزه خودروهای سنگین و سبک پدیدار شده و بخش زیادی از تپه را شخم زده اند که آسیب های برگشت ناپذیری بر آن وارد شده است. همچنین زمین داران و کشاورزان به بیشتر بخش های تپه دست درازی کرده و بخشی از آن را به زمین های خود افزوده اند و حتا به تازگی به دنبال سند برای آن هستند! از سویی، سوداگران اموال تاریخی و فرهنگی به بهانه های خیال انگیز و پوچ یافتن گنج با کند و کاوهای غیرمجاز به جان تپه «میانرود» افتاده و آن را زخمی کرده و نشانه های نابخردی و بی شعوری خود را برجای گذاشته اند.

اما آنچه مایه شگفتی و پرسش برانگیز است، آن است که تپه «میانرود» که دارای ارزش بسیار فراوانی است و سه فصل کاوش باستان شناسی در آن انجام شده است ( فصل سوم سال ۱۳۸۹) هنوز به ثبت ملی نرسیده و هیچ گونه اقدامی نیز تا کنون در این زمینه انجام نیافته است!! و روشن نیست که چگونه باستان شناسان در آن سه فصل کاوش انجام داده اند و از سال ۱۳۸۹ پس از پایان فصل سوم کاوش ها آن را به حال خود رها کرده و رفته اند! از سویی، بیش از یک دهه است که این تپه باستانی روز به روز کوتاه تر شده و آب می رود تا بدانجا که هم اینک چیزی در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر از تپه بیشتر برجای نمانده است و اگر به داد همین اندک برجای مانده هم نرسیم، بزودی یکی از محوطه های مهم سرزمین پارس و کشور از میان رفته و به تاریخ خواهد پیوست.
با این همه، نگارنده بر پایه مسولیت اجتماعی و شهروندی خویش با رفتن به اداره کل میراث فرهنگی استان، موضوع و وضعیت بد این محوطه را به آگاهی کارشناسان و مسولان مربوطه رسانده و خواستار ثبت ملی آن شده است و شایسته است که اداره کل میراث فرهنگی استان زمان را از دست ندهد و هر چه زودتر اقدام به ثبت ملی آن کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا