خودرو ۱۲ هزار دلاری چطور ۲میلیارد و ۸۰۰ قیمت می خورد /  کلا گشاد وارداتچی های خودرو بر سر ملت

داوود حشمتی: نمایندگانی که بی جیره و مواجب کارپرداز وارداتچی های خودرو شده بودند، حالا متوجه اشتباه خود شدند. آنها که مدام از تولید داخل گلایه می کردند و در نهایت راه حل مشکلات کشور و پایین آمدن قیمت خودرو را تنها آزاد کردن راه واردات خودرو عنوان می کردند حالا متوجه شدند که چگونه خودروهای ۱۵ هزار دلاری در تهران بیش از ۲ و نیم میلیارد تومان قیمت گذاری میشود.

جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مجلسی که به همراه سیاهکلی نماینده قزوین۳ سالها برای باز شدن راه واردات و سودهای کلان وارداتچی ها تلاش می کردند به خبر آنلاین گفته «خودروی ۱۵ هزار دلاری که الان وارد کشور شده، دیگر نهایت قیمتش به دلار ۵۰ هزار تومانی، در حدود ۷۵۰ میلیون تومان می‌شود. نگاه ما بر این است که چطور خودرو ۷۵۰ میلیون تومانی که با سود واردکننده هم در نظر بگیریم ۸۰۰ میلیون تومان، شورای رقابت ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده است. شورای رقابت این اعداد را از کجا آورده است!؟ این‌که ما بگوییم می‌خواهیم خودرو اقتصادی بیاوریم و بعد یک خودرویی بیاوریم که قیمتی بالای ۱.۵ تا ۲ میلیارد داشته باشد، درست نیست.»

شهریور ۱۴۰۰سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته بود: «رانت عدم واردات خودرو، هم خودروسازان را تنبل کرده، هم خودرو را بی‌کیفیت‌تر، و قیمت آن را ناعادلانه کرده است.»

از زمستان ۹۵ تا تابستان ۱۴۰۲ مناقشه بر سر واردات خودرو یکی از مهمترین مناقشات اقتصادی سیاسی ایران بود. دست اندرکاران دولت سیزدهم که روزگاری واردات ایرباس در دوران برجام را مسخره می کردند، در شهریور ۱۴۰۲برای واردات چند صد دستگاه خودرو «مراسم رسمی» گرفتند.

در این مراسم که صبح روز دوشنبه ۶ شهریور در محل برگزاری نماشگاه «روایت خدمت» برگزار شد «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت طی یک مراسم رسمی خودروهای وارداتی سال ١۴٠٢ را به افراد تحویل داد.

جالب تر اینکه خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی از این واقعه به عنوان «طرح آزادسازی واردات خودرو» یاد کرد و در خبر خود نوشت: «طرح آزادسازی واردات خودرو پس از ۵ سال ممنوعیت، از بهار سال ۱۴۰۱ کلید خورده بود و آئین نامه آن نیز شهریور ماه همان سال مصوب و ابلاغ شد.»

ذوق زدگی این دسته برای واردات چندین دستگاه خودرو درحالی صورت می گیرد که واردات هواپیما را تمسخر می کردند و جالب تر اینکه ظاهرا از روند ممنوع شدن واردات خودرو  آگاهی ندارد. این را از به کار بردن واژه «آزادسازی واردات خودرو» می توان فهمید. گویی قلعه ای تسخیر شده وجود داشت که دولت سیزدهم توانسته آن را آزاد کند و این واقعه را به عنوان یک «دستاورد» به مردم بفروشد. برای روشن شدن موضوع بیایید روند ممنوعیت واردات خودرو را بررسی کنیم.

واردات خودرو از چه زمانی ممنوع شد؟

واردات خودرو به لحاظ قانونی هیچگاه ممنوع نبوده است. از برنامه سوم توسعه تاکنون به لحاظ قانونی واردات آزاد است. اما از سال ۹۵ به بعد مناقشه ای در بحث خودرو آغاز شد که در نهایت در تابستان سال ۹۷ با مصوبه سران قوا به ممنوعیت واردات خودرو رسید. اما پیش از آن و از انتهای سال ۹۵ ثبت سفارش برای واردات خودرو تعطیل شد.

این مساله در مرداد سال ۹۶ به فساد واردات خودرو از طریق همکاری شرکت پشتیبانی کننده سایت ثبت سفارش و برخی واردکنندگان خودرو، منجر شد. در آذرماه سال ۹۶ و درحالی که دولت درحال تدوین لایحه بودجه سال ۹۷ بود، مناقشه بر سر واردات خودرو بالا گرفت.

آن زمان هنوز برجام پا برجا بود. مطالبه جامعه نیز واردات خودرو همزمان با تولید در داخل بود. اما نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه صراحتا اعلام کرد «به‌صراحت عرض می‌کنیم مطالبه محدودیت واردات خواسته مقامات عالیه نظام از دولت است.» ۱۳۹۶/۰۹/۲۱

این مناقشه اینگونه به پایان رسید و همه گان متوجه شدند که در این زمینه تصمیم گیرنده اصلی دولت نیست. بعدها نیز هیات عالی نظارت بر سیاستهای کلی نظام بر همین مبنا با واردات مخالفت کرد. حالو و بعد از این همه کشمکش، همانها که به دنبال آزاد کردن واردات خودرو بودند و وعده داده بودند با واردات، خودرو ارزان میشود، با دیوار حقیقت روبه رو شدند.

واقعیت این است که وارداتچی‌های خودرو سر همه آنها کلاه گذاشتند تا به سودهای کلان فروش خودروهای وارداتی برسند. مردم هم همچنان باید بریا خرید خودروهای داخلی صف ببندند. به این ترتیب نه تنها قیمت خودرو کاهش نیافت بلکه فروش همین خودروهای بی‌کیفیت داخلی، درسایه قیمت نجومی خودروهای خارجی، توجیه‌پذیر شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا