بخش‌هایی از لایحه عفاف و حجاب

بالاخره متن کامل مصوبه موسوم به حجاب و عفاف منتشر شد. این مصوبه قرار است سه سال به صورت آزمایشی! اجرا شود. گوشه‎‌هایی از این طرح:

گزینش مستمر معلمان و کارکنان دولت برای رعایت حجاب

۱- بند ۴ ماده ۱۰ قانون جدید حجاب:
وزارت آموزش و پرورش، به منظور تحقق اهداف این قانون، مکلف به وظایف زیر است:

اعمال گزینش بدو خدمت و استمرار صلاحیت های بدو گزینش در طول سنوات خدمتی و صلاحیت های عمومی و نیز رعایت «فرهنگ عفاف و حجاب» برای کلیه معلمان، دانشجو معلمان و کارکنان اعم از رسمی، پیمانی یا قراردادی یا خرید خدمات

۲- تعیین مجازات نقدی برای ورود مردان به واگن اختصاصی زنان

در ماده ۴۹ قانون جدید حجاب و تبصره ذیل آن آمده است:

هر زنی در انظار یا اماکن عمومی یا معابر کشف حجاب کند به نحوی که چادر یا مقنعه یا روسری یا شال، به نحوی که سر را بپوشاند بر سر نداشته باشد در مرتبه اول معادل جزای نقدی درجه شش و در مراتب بعدی به جزای نقدی درجه پنج محکوم می‌شود. درصورت تکرار بیش از چهار بار، مرتکب به مجازات تکرار جرم موضوع ماده (۳۷) این قانون غیر از حبس محکوم می گردد.

تبصره- ورود مردان به محیط‌های اختصاص یافته به زنان در اماکن و وسایل حمل و نقل عمومی مشمول مجازات این ماده می‌شود.

بنابراین ورود آقایان به واگن‌های اختصاصی بانوان در مترو یا بخش زنانه اتوبوس‌ها نیز بعد از این مجازات نقدی (حداقل درجه شش) خواهد داشت!

۳- حجاب و پروفایل

در لایحه عفاف و حجاب که امروز در مجلس تصویب شد، پلتفرم‌های کاربرمحور باید مانع انتشار محتوای بی‌حجابی یا بدپوششی شوند و محتواهای مذکور باید ظرف ۱۲ ساعت حذف شود.

طبق این قانون تصاویر پروفایل کاربران پلتفرم های داخلی نیز باید با رعایت حجاب باشد.

۴- بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها

طبق ماده ۱۲ این مصوبه، وزارت بهداشت ملزم شده به:

طراحی چیدمان اداری در ساختمان‌های ستادی بیمارستانها، دانشگاهها و سایر مراکز مربوط به وزارت بهداشت بر اساس حفظ حدود حریم شرعی بین کارمندان زن و مرد و ایجاد محیط اختصاصی جهت ارائه خدمات پزشکی جز در موارد ناگزیر به حضور نامحرم؛

۵-ابلاغ دستورالعمل عروسک و اسباب‌بازی ایرانی اسلامی

بر اساس تبصره ماده ۵ قانون جدید حجاب:

شورای فرهنگ عمومی موظف است بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستورالعمل طراحی، تولید و عرضه اسباب بازی، عروسک و مجسمه متناسب با «سبک زندگی اسلامی خانواده محور» و «فرهنگ عفاف و حجاب» را سالانه به دستگاههای اجرایی مربوط و کلیه صنوف و صنایع مرتبط ابلاغ نماید.

۶- تسهیلات و تخفیفات ویژه برای کالاهای با حجاب

در ماده ۶ قانون جدید حجاب آمده است:

اقلام مرتبط با عفاف و حجاب و ملزومات آن کالای فرهنگی محسوب میشود.

وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، صنعت معدن و تجارت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی موظفند در اعطای مجوزها، مشوقها، تسهیلات و خدمات، وضع معافیت ها، تخفیف های تبلیغاتی، کاهش هزینه تأمین مواد اولیه تولید، کاهش هزینه های گمرگی و ایجاد فرصتهای مناسب برای عرضه عمومی پوشاک متناسب با «سبک زندگی اسلامی خانوادهمحور» و «فرهنگ عفاف و حجاب»به عنوان کالای فرهنگی تعرفه گذاری و حمایت نمایند.

۷- خانم‌ها تا کجا را باید بپوشانند و آقایان تا کجا

طبق تبصره‌های ذیل ماده ۴۷ قانون جدید حجاب،

بدپوششی در مورد زنان عبارت است از پوشیدن لباس بدن‌نما یا تنگ یا لباسی که قسمتی از بدن پایین‌تر از گردن یا بالاتر از مچ پا یا بالاتر از ساعد دست‌ها دیده شود.

بدپوششی در مورد مردان عبارت است از پوشیدن لباس بدن‌نما یا لباسی که قسمتی از بدن پایین‌تر از سینه یا بالاتر از ساق پا یا سرشانه فرد دیده شود.

در این ماده درباره پوشش کامل یا بخشی از موی سر خانم‌ها صحبتی نشده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا