تخریب روزاَفزونِ کاشی های مسجد وکیلِ شیراز!

سیاوش آریا

کاشی های مسجد تاریخی و ملیِ وکیلِ شیراز به اَنگیزۀ گذشت زمان، فرسودگی مصالح، رسیدگی نکردن و رِخنۀ عوامل طبیعی به گونۀ روزاَفزون و در بخش های گوناگونِ این شاهکار هنر و مِهرازی شهرستان شیراز در حال ریختن و نابودی است و باید هرچه زودتر و فوری به آن رسیدگی کرد.

مسجد وکیل یا مسجد جامع وکیل شیراز را باید نگین هنر و مِهرازی (معماری) سرزمین پارس و شهرستان شیراز دانست که به مسجدهای جهانی موجود در نقش جهان اِسپهان (اِصفهان) پهلو می زند و با آن ها نیز، برابری می کند. مسجد وکیل شیراز را بی گمان باید شاهکار هنر و مِهرازی و کاشی کاری ایرانی دانست که با دستان توانمند هنرمندان پارسی آفریده شده و در قلب و مرکز شهر اَدب و فرهنگ و هنر کشور، همچنان چشم نوازی کرده و دل ها را می رُباید و گردشگران فرنگی و برون مرزی را شیفته و سَرمستِ نقش و نگارهای زیبا و بی همتای خود می کند و آدمی را به اَندیشه وا می دارد. در بیان و ستایش هنر و مِهرازی مسجد وکیل شیراز، هرچه بگوییم و بنویسیم دارای کاستی است و بی گمان “حق مطلب را اَدا نکرده ایم”.

اما با وجود همۀ زیبایی های مسجد تاریخی وکیلِ شیراز، کاشی های هفت رنگ تاریخی و بسیار اَرزشمند این بنای ملی به اَنگیزۀ گذشت زمان، رِخنۀ عوامل طبیعی، فرسودگی مصالح و رسیدگی نکردن مسولان، در حال وَر آمدن و جدا شدن از دیواره ها و تاق های مسجد است و نابودی یکی از مهم ترین بناهای آیینی و مذهبی ایران را در پِی خواهد داشت. در بیشتر بخش های مسجد وکیل و در زیر تاق ها و رَواق ها و دیواره های آن به ویژه در گوشۀ (ضلع) شمالی مسجد، کاشی های تاریخی هفت رنگ و بسیار زیبا، وَر آمده و جدا شده و ریخته است و جای خالی آن بدجوری توی ذوق می زند. بخشی از این کاشی های هفت رنگ به آرامی و در سال های گذشته از بنا جدا شده و ریخته است، ولی دست کم در دو بخش از مسجد وکیل شیراز در گوشۀ جنوبی آن چندین کاشی هفت رنگ تاریخی در دو سه ماه گذشته از بنا جدا و ریخته و نابود شده است که در تازه ترین بازدید میدانی نگارنده و در بررسی و پُرس و جوها به درستی آن پِی برده شده است. با این همه، وضعیت کاشی های هفت رنگ و تاریخی مسجد وکیل شیراز در بدترین شرایط حفاظتی و نگهداری قرار دارد….

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا