در برج طغرل چه خبر است؟!/آیا معاونت میراث فرهنگی کل کشور طرح مرمت برج طغرل را مصوب کرده است؟!

مریم اطیابی ، سعید فتوحی

با بستن داربست در اطراف سازه برج طغرل واقع در نزدیکی ابن‌بابویه در شهرری به نظر می‌رسد مرمت این بنای سلجوقی آغاز شده است.

چند سال گذشته در خبرها از احتمال کج شدن برج ، نم و رطوبت، و….  و ضرورت مرمت این بنای فاخر و منحصر به فرد پایتخت سخن‌ها گفته شده بود.

اما این طرح در کجا مطالعه شده؟ توسط چه کسانی؟ و در کجا به تصویب و تایید رسیده است؟!در شورای فنی استان تهران؟!

کارنامه استان تهران طی این چند سال در  حوزه مرمت آثار به یکی از سیاه‌ترین کارنامه‌های کل کشور بدل شده است.

از ماجرای دژ رشکان و برج نقاره‌خانه تا قلعه خاوه و مسجد جامع ورامین تا پل جاجرود و چشمه علی و حتی مرمت جزیی نوک‌ یکی از لبه‌های برج طغرل همه و همه یک صدا بر این موضوع صحه می‌گذارد که این اداره کل ناتوان از تصمیم‌گیری کارشناسی، تخصصی و علمی برای آثار فاخر استان تهران است.

بنابراین پیش و بیش از هر چیز نخست باید موضوع مرمت برج طغرل در معاونت میراث فرهنگی کل کشور با حضور مدیران امور پایگاه‌ها، دفتر محوطه‌ها، بناها و بافت‌ها و دفتر ثبت آثار تاریخی مورد بررسی دقیق قرار گیرد و مشخص شود طرح مطالعاتی آن توسط چه کسانی تهیه شده است؟ پس از تصویب طرح مهمترین مساله اینجاست کدام شرکت مرمتی با چه کارنامه‌ای قرار است برای آن تصمیم‌گیری و اجرا کند؟ پیمانکار کیست؟ ناظر پروژه کیست؟ چقدر قرار است برای برج طغرل هزینه شود و مرمت آن در چند فاز صورت می‌گیرد؟

نکته مهم دیگر این که نم و رطوبت در درون این سازه هم مشهود است آیا صرفا اقداماتی بر روی نما انجام می‌شود و یا از داخل هم اقدامات مرمتی صورت می‌گیرد و داربست زده می‌شود؟

از سویی آیا کارشناسان زمین‌شناسی و آب شناسی، خاک‌شناسی، نقشه‌برداری،  مهندسین سازه‌، عمران، معماری، مرمت و باستان‌شناسی هم در این خصوص به شور گرفته شده‌اند؟ آیا آزمایش‌های مقدماتی از جمله آزمایش خاک و… انجام شده است؟! آیا مراکز علمی و دانشگاهی هم به شور گرفته شدند؟

همچنین با توجه به پایگاه شدن برج طغرل شورای راهبردی این پایگاه کیست و آنها چه نظری دارند؟ همچنین در صورت نیاز به یک بودجه اساسی برای مرمت افزون بر میراث فرهنگی ضروری است تا استانداری هم بودجه مکفی به مرمت تاریخی‌ترین برج استان اختصاص دهد.

بلاشک قدیمی‌ترین و مهمترین برج استان تهران این بنای دوره سلجوقی است. بنابراین اقایان ضرغامی، دارابی، سامه، پورعلی، افروند و خانم فاطمه داوری نگذارید بی‌تدبیری‌ها بلایی را که بر سر چشمه علی و دژ رشکان آورد بر سر این اثر تاریخی تهران بیاورد؟

پیش‌تر حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر پیشین تهران  با اشاره به ساخت مجموعه رازی در کنار این برج، عبور تونل مترو و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و فرونشست‌های متعدد در منطقه عنوان کرد: ضرورت دارد شهرداری تهران و وزارت میراث فرهنگی نسبت به اعزام تیم‌های مشترک مهندسی مجهز به دستگاه‌های دقیق اندازه‌گیری این سازه و انجام بررسی‌های میدانی اطراف برج طغرل و کارهای ضروری برای حفظ این بنای تاریخی هر چه سریع‌تر اقدام کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا