فعالیت شهرداری اصفهان در بافت تاریخی غیرقانونی است/ تخریب بافت برای ایجاد گذرآقا نجفی فاقد توجیه کارشناسی و فنی

تازه‌ترین فعالیت غیرقانونی شهرداری اصفهان در سکوت و همراهی میراث‌فرهنگی و شورای اسلامی شهر اجرای بدنه‌سازی گذر آقا نجفی در بافت تاریخی میدان نقش جهان بدون تأیید و تصویب طرح از سوی شورای‌عالی شهرسازی و معماری است.

بدون اخذ مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری هراقدامی به جز کف‌سازی (سنگ‌فرش) در #گذر_آقانجفی از سوی شهرداری اصفهان غیرقانونی و هدردادن پول بیت‌المال است.

فاز۱ طرح با سه شرط حذف پارکینگ، حذف مسیرهای مستقیم و عدم ایجاد دسترسی به خیابان حافظ تأیید و برای اجرا ابلاغ شده است در فاز۱ طرح ابلاغی برای کف‌سازی مقرر شده تا شهرداری برای جانمایی پایه روشنایی، مبلمان و چاله درخت‌ها اقدام نماید و هر اقدامی خارج از موارد ذکر شده از سوی شهرداری غیر قانونی و تخلف است.

اجرای فاز ۲ طرح مشتمل بر احیای فضاهای پشتیبان، بدنه‌سازی و همچنین طراحی شهری طرح باید از سوی شهرداری با هماهنگی میراث‌فرهنگی تهیه و پس از بررسی در کمیسیون ماده ۵ تأیید و برای تصویب نهایی به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارسال و سپس برای اجرا به شهرداری ابلاغ شود.

روندی که تاکنون در خصوص اجرای فاز ۲ طرح از سوی شهرداری طی نشده و هیچ طرحی به دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ واصل نشده است. با این وجود شاهد هستیم #شهرداری_اصفهان بدون طرح مصوب مشغول بدنه‌سازی و ساخت المان و سازه‌های در بافت تاریخی است.

بافت تاریخی شهر اصفهان جزء باارزش‌ترین بافت‌های تاریخی ایران در سطح ملی و بین‌المللی است. دخل و تصرف‌ و تخریب‌های مشابه آنچه در بافت #میدان_نقش‌_جهان برای ایجاد #گذر_آقا_نجفی شاهد آن هستیم، در اصطلاح “دست‌بافت” را از هم جدا کرده و نتیجه این تخریب‌های سبب می‌شود تا در لایه‌های دورتر از میدان با تغیر کاربری و نوسازی‌های نامتعارف آرام‌آرام سبب محدود شدن عرصه و مساحت #بافت_تاریخی_اصفهان شود.

ادامه این رفتار در واقع چراغ‌سبزی است که می‌توان در بافت تاریخی دخل و تصرف کرد. در #اصفهان بافت تاریخی را قربانی گذری کردیم که نه‌تنها مشکلی از بافت تاریخی حل نکرده؛ بلکه سبب افرایش مشکلات بافت درآینده شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا