قاچاقچیان زیر پای شاهنشاه ایلامی در سنگ نگاره شهسوار ایذه را خالی کردند!

سیاوش آریا

سوداگران اموال تاریخی و فرهنگی و قاچاقچیان به بهانه های پوچ و خیال انگیز یافتن گنج به سنگ نگاره ایلامی نامدار به شهسوار در ایذه یورش برده و پایین آن را گودال بزرگی پدید آورده و زیر پای شاهنشاه ایلامی را خالی کرده اند!

یکی از سنگ نگاره های بسیار ارزشمند و کهن دوره ایلامی(عیلامی) که صحنه بارعام را به تصویر می کشد و نزد باستان شناسان و پژوهشگران از ارزش ویژه ای برخوردار است، سنگ نگاره ایلامی نامدار به شهسوار در شهر ایذه خوزستان است که بر دل کوهی در کنار گورستان تاریخی روستای شهسوار جای گرفته است. با این همه، یادگار ایلامیان دستخوش بی مهری قرار گرفته و از سوی سودجویان اموال تاریخی و فرهنگی و قاچاقچیان میراث فرهنگی به بهانه خیال انگیز و پوچ یافتن گنج، مورد دست اندازی جای گرفته و در پایین سنگ نگاره و دامان کوه، در دو بخش کند وکاوهای غیرمجاز انجام شده و نشانه های نابخردی و بی فرهنگی آن ها برجای مانده است. همچنین گذشت زمان و رخنه عوامل طبیعی و محیطی و رسیدگی نکردن مسولان میراث فرهنگی به آن، سنگ نگاره ایلامی شهسوار را رو به نابودی کشانده و نگاره های (تصاویر) افراد تراشیده شده در نگارکند (نقش برجسته) ایلامی حتا از فاصله نزدیک چندین سانتی متر نیز، قابل دیدن و شناسایی نبوده و نیست.
سخن در خور نگرش این است که، اگر نگاره های یک دهه پیش سنگ نگاره ایلامی شهسوار را با وضعیت امروز آن بسنجیم به عمق فاجعه و نابودی بیشتر آن، پی خواهیم برد. هر چند که، این سنگ نگاره از روز کشف آن به سبب فرسودگی زیاد و گذشت زمان و دست اندازی عوامل انسانی وضعیت خوبی نداشته است، ولی به انگیزه رها شدن و رسیدگی نکردن روز به روز وضعیت آن بدتر شده و شوربختانه باید پذیرفت در آینده ای نه چندان دور، باید نگاره های آن را در لابه لای کتاب ها و روزنامه ها جست و جو کرد و دید که جای افسوس و دریغ فراوان دارد.
به باور کارشناسان سنگ نگاره شهسوار مربوط به دوران ایلام کهن است و کمابیش ۴۰۰۰ سال دیرینگی دارد. لویی واندنبرگ، باستان شناس آنرا مربوط به اواخر هزاره سوم پیش از میلاد یا دوره «سیماش» می داند. سنگ نگاره ایلامی شهسوار، صحنه بارعام را به تصویر کشیده که شاهنشاه ایلامی در سمت چپ بر روی تختی نشسته و شش تن با لباس های بلند در برابر وی ایستاده و یا به حضور او می آیند. در دست شاهنشاه که بر تخت نشسته چیزی همانند عصا وجود دارد. جزییات بیشتری درباره این سنگ نگاره به سبب آسیب های وارده، بدست نیامده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا