انجمن دیده‌بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران؛ صدور مجوز ساخت‌وساز در باغ‌های تهران با احیای مصوبه «برج‌باغ» را محکوم می‌کنیم

«متأسفانه امروز شهرداری و شورای ششمِ پایتخت مصمم شده‌اند تا با تصویب لایحه‌ای با مضمون “احیای برج‌باغ” صدور مجوز ساخت‌وساز در باغ‌های تهران را هم‌چون تمامی آن سیزده سال مجاز بشمرند.»

انجمن دیده‌بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران در بیانیه‌ای سرگشاده، طرح احیای مصوبه برج باغ را که قرار است توسط شورای شهر بار دیگر احیا شود را یک پدیده ضدمحیط زیستی می‌داندد و با آن مخالفت کرد.

در این بیانیه آمده است: «ساخت‌وساز در معدود باغ‌های باقی‌مانده‌ی درون اَبَرشهرِ تهران و نابود کردن این باغ‌های قدیمی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در سال‌های اخیر واکنش شهروندان و به‌ویژه فعالان شهری را برانگیخته است.

مصوبه‌ی موسوم به برج‌باغ که در ماه‌های پایانی سال ۸۲ و اوایل سال ۸۳، در دوره‌ی شورای دوم شهر تهران، در همکاری میان شورا و شهرداری و در برابر بسیاری نگاه‌های حیران کلید خورد، آفتی سیزده ساله را به جان باغ‌های شهر تهران انداخت که خوشبختانه در سال ۹۶ با تلاش کنشگران و همراهی شورای پنجم لغو شد و درختان باغ‌های تهران تا حدی روی ثبات و آرامش دیدند.

اما متأسفانه امروز شهرداری و شورای ششمِ پایتخت مصمم شده‌اند تا با تصویب لایحه‌ای با مضمون “احیای برج‌باغ” صدور مجور ساخت‌وساز در باغ‌های تهران را هم‌چون تمامی آن سیزده سال مجاز بشمرند.

تفکر مبدع برج‌باغ، که در شورای دوم پایتخت این پدیده را برساخت، امروز مصمم به احیای این آفت و این پدیده ضدمحیط‌زیستی است که اگر چنین شود باغ‌های تهران به کارگاه سنگ و آهن و سیمان و جولانگاه سوداگران املاک تبدیل خواهند شد.
نتیجه‌ی نامبارک این تصمیم، وارد کردن دوباره‌ی باغ‌های شهر به جریان اقتصاد ساخت‌وساز خواهد بود و آن‌گاه ارزش‌های اکولوژیک، آینده‌نگری برای شهر، ضرورت‌های محیط‌زیستی و فضای سبز از این شهر رخت خواهند بست و فراموش نکنیم تهران شهری ناپایدار و آسیب‌پذیر در برابر بلایای طبیعی، طوفان، خشک‌سالی، سیل و فرونشست و با رشدی بیش از اندازه و مدیریت‌ناشده است که بیش از این نباید قربانی سوداگران زمین و مسکن گردد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا