بارندگی بلای جان سقف چهل‌ ستون/ نم‌زدگی سقف چهل ستون کی مرمت اساسی می‌شود؟!

هر بار که باران می‌بارد نم و رطوبت گرفتگی سقف چهلستون به وضوح به چشم می‌آید و با واکنش دوستداران میراث مواجه می‌شود.

سال ۹۸ وقتی تصاویری از نم‌زدگی سقف پس از بارندگی‌ها منتشر شد، مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در این باره به رسانه‌ها گفت : این خبر نادرست بود و این نم و داغی مربوط به الان نیست، بام چهلستون وضعیت پایداری دارد و یکی از بهترین بناهای تاریخی است که بام آن ایزولاسیون شده و ایمن است.

نفوذ رطوبت به سقف این بنا مربوط به ده‌ها سال پیش است حتی مستندهای و فیلم‌هایی پیش از  انقلاب اسلامی داریم که این داغ رطوبت را از قبل نشان می‌دهد، شاید مربوط به  ۷۰ تا ۸۰ سال پیش باشد، از زمانی که اینجا ایزولاسیون می‌شود به ویژه از دهه ۵۰ به بعد نفوذ نم و رطوبت در سقف نداریم.

در حال حاضر دو پوش چهلستون را استحکام بخشی می‌کنیم به تبع آن تزئینات سقف را نیز کار می‌کنیم، ابتدا باید دوپوش سقف سازه‌های چوبی مستحکم شود و سپس به سراغ تزئینات برویم.

سال ۱۴۰۰ هم  مدیر کل وقت میراث فرهنگی استان اصفهان اعلام کرد:مرمت سقف کاخ چهلستون از سال ۹۶ با اعتبار یک میلیارد و ۳۸ میلیون ریال آغاز شد و امیدواریم امسال به پایان برسد.

حال در بارندگی آخرین ماه بهاری سال ۱۴۰۲ باز هم شاهد همین نم و رطوبت سقف هستیم. تصاویر ارسالی به میراث باشی گواه این ماجرا است. اگر این سقف ایزوگام شده ، اگر  با این بودجه‌های اندک تخصیص یافته مرمت شده این نم و رطوبت هرباره از کجا سرازیر می‌شود؟

چرا یک بار یک طرح درست مرمتی با بودجه مکفی به این سقف اختصاص پیدا نمی‌کند؟ مگر چهل ستون ثبت جهانی نیست؟ قاعدتا باید بودجه مرمتی معقولی هم با توجه به خیل گردشگران داشته باشد هم با توجه به پایگاه جهانی بودن؟

بودجه مرمتی چهل ستون  صرف چه اموری می‌شود که همچنان این سقف درگیر نم و رطوبت است؟ آیا این نم‌ها سبب قارچ زدگی چوبهای سقف نمی‌شود و مشکلات چهل ستون را چند برابر نمی‌کند؟ چه طرح مطالعاتی و اجرایی در این زمینه وجود دارد؟!

مدیر کل فعلی میراث فرهنگی و مدیر پایگاه چهل ستون چه برنامه‌ای برای مرمت این بنای فاخر دارند؟

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا