نام میدان ارگ کرمان نباید تغییر کند

شورا و شهرداری کرمان بعد از تغییر نام خیابان میرزا آقاخان کرمانی که موجی از نارضایتی شهروندان را به دنبال داشت، این بار سراغ میدان تاریخی ارگ رفته‌اند و بنرهایی در سطح شهر نصب کرده و از مردم خواسته‌اند که نظر بدهند نام میدان ارگ، توحید بماند یا به ارگ تغییر کند؟

این اقدام شورا و شهرداری اما شهروندان را بیش از پیش نگران کرده است چرا که این رویکرد را هویت‌زدایی از شهر کرمان تعبیر می‌کنند.

امید ابراهیمی ـ مدیرعامل انجمن دیده‌بانان میراث و تمدن کارمانیا با اشاره به مخالفت با تغییر نام اماکن، میادین و محله‌های شهر کرمان، به فردای‌کرمان می‌گوید: «در دوره‌هایی در گذشته، به‌دلایلی که احتمالا بخشی از آن، بی‌اطلاعی بوده، تغییر نام‌هایی در شهر صورت گرفته از جمله اینکه نام توحید را برای میدان ارگ انتخاب کرده‌اند ولی هیچ‌گاه این نام جدید، از سوی مردم مورد استقبال قرار نگرفته و ارگ به همین نام شناخته شده و می‌شود».

وی سپس ثبت ملی بودن میدان ارگ را یادآور شده و اظهار می‌کند: «اثری که ثبت ملی شده را نباید تغییر نام داد».

وی می‌افزاید: «میدان ارگ در سال ۱۳۸۰ خورشیدی به نام میدان‌باغ ارگ ثبت ملی شده است. طبق ماده ۵۵۸ تا ۵۶۹ از قانون مجازات اسلامی هرگونه دخل و تصرف و تخریب در اثری که ثبت ملی شده، جرم محسوب می‌شود و نباید فراموش کرد که تغییر نام هم، نوعی دخل و تصرف است که هویت و اصالت میدان را مخدوش می‌کند».

وی از شورا و شهرداری کرمان می‌‌خواهد تا به‌جای تغییر نام خیابان‌ها و اماکنی که نام‌دار هستند، بر روی نام‌گذاری پروژه‌هایی که در این دوره اجرا می‌شود متمرکز شوند.

ابراهیمی همچنین اظهار می‌کند: «اگر دلسوزی برای این شهر وجود دارد، خواهش می‌کنم اصالت و هویت شهرمان را حفظ کنیم نه اینکه اثری ملی که مربوط به یک ملت و تمام کشور است را خدشه‌دار کنیم».

وی ادامه می‌دهد: «یکی از تهدیدات جدی امروز شهر کرمان ساخت‌وسازهایی است که هیچ ربطی به هویت ایرانی اسلامی ما ندارند. چرا شورا و شهرداری در زمینۀ این معماری‌های نامتناسب ورود نمی‌کنند و نسبت به آن حساسیتی نشان نمی‌دهند؟».
منبع:فردای‌کرمان
انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا