وقتی مسوولان ایرانی با لودر تهدید می‌کنند و مسوولان امارتی ثبت جهانی!/خطر لودر و آسفالت بیخ گوش محوطه شش هزار ساله چُگاسفلی

مریم اطیابی

اخبار عجیب و شگفت‌آوری به گوش می‌رسد که دیروز ۱۰ آبان ۹۹در جلسه‌ای در اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان مردی از اهالی قانون اظهار کرده که لودر می‌اندازد و چگاسفلی محوطه‌ای باستانی متعلق به دوران۴۷۰۰ تا ۳۸۰۰پیش از میلاد در محدوده بهبهان را با خراب می‌کند؟!

اگر چنین خبری صحت داشته باشد بدا به حال کسی که سوگند می‌خورد که پاسدار قانون باشد و بر مسند قانون می‌نشیند و خود در برابر قانون چنین قد علم می‌کند؟

مگر محوطه ۲۰ هکتاری چگاسفلی تعیین عرصه و حریم نشده و هرگونه عملیاتی عمرانی در آن پس از ابلاغ ممنوع نیست؟ مگر همه مسوولان امضا نکردید که شهرکی در ۲کیلومتری این منطقه برای ۱۵ خانوار آن که دارای ۳۰ واحد خانه هستند، بسازید و آنها را از روی عرصه جابه‌جا کنید؟

به جای لودررانی و تهدید بهتر نیست پیگیر شوید چه کسانی امضا کردند و متعهد شدند و چرا امروز به تعهدات خود عمل نمی‌کنند؟!

‼️«عباس مقدم»- باستان‌شناس- و مدیر پروژه‌ی« پیش از تاریخی زهره» در نامه‌ای به تاریخ ۲۴ مهر ۹۹ خطاب به موسوی مدیر کل میراث فرهنگی استان خوزستان اخطار داده بود که چگاسفلی به بهانه‌های ریز و درشت دهیاری روستا مبنی بر آسفالت کردن جاده روستا، ساخت سیستم فاضلاب، ایجاد تاب و سرسره برای کودکان «نداشتۀ» روستا، ناتوانی مدیر فعلی میراث فرهنگی بهبهان و حمایت احساسی و شاید منفعت‌طلبانه‌ی برخی مسئولین محلی از خواسته‌های دهیاری و شورای روستا برای نوسازی و ایجاد برخی از کلیشه‌های به اصطلاح رفاهی، تا چند وقت دیگر اثری از چگاسفلی و میراث بی‌نظیرش باقی نماند.

عده‌ای از استان دیگری به بهانه‌ی زنبورداری، در اطراف عرصه‌ی محوطه بیتوته کرده‌اند که نه کارشان زنبورداری است و نه هدفی جز غارت میراث چگاسفلی در سر دارند. و تا چگاسفلی تبدیل به جیرفت دوم نشده میراث فرهنگی دستور اقدام عاجل برای دور ساختن سودجویان از عرصه و حریم چگاسفلی را صادر کند.

‼️تابستان ۱۳۹۴ در جلسه‌ای در دفتر معاونت میراث فرهنگی کشور، چگاسفلی برای درج در فهرست موقت میراث جهانی پیشنهاد شد. همچنین برای فراهم شدن بستر مناسب حفاظت و پژوهش بهتر از محوطه، طرح ساختمان پایگاه و موزه منطقه‌ای چگاسفلی طی جلسات متعدد در استانداری خوزستان، اداره کل میراث خوزستان و معاونت میراث فرهنگی کشور مطرح شد. پژوهش‌های تکمیلی برای جانمایی مکان موزه و پایگاه هم با استفاده از روشهای روزآمد در تابستان ۱۳۹۷و با حمایت مالی پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی انجام شد. اما دریغ و درد که هیچ اتفاق ملموسی از سال ۹۴تاکنون برای این محوطه نیفتاده است.

‼️مرداد سال ۹۸ عباس مقدم در نامه‌ای خطاب به طالبیان یادآور شده: مجموعۀ فرهنگی العین، هیلی، واقع در امارات متحده عربی در فهرست میراث جهانی به شماره ۱۳۴۳به ثبت رسیده است. قبور «هیلی» تاریخی برابر با ۲۰۰۰ تا ۲۶۰۰ پیش از میلاد را داراست. در ورود یکی از شناخته شده ترین مقابر «هیلی»، نقش دو غزال مقابل هم حکاکی شده. امارات به خاطر اهمیت این قبور و به قولی دیرینگیشان در بافت فرهنگی العین، آنها را در فهرست جهانی به ثبت رسانده است.

‼️حتی گفته می‌شود برخی از آنها مدعی‌اند این دیرینگی قبور و نقوش روی آن دلیلی است بر سابقۀ تمدنی العین و بخش «عربی» خلیج فارس.

‼️با توجه به حالت بزهای نقش شده در چگاسفلی و غزالهای نقش شده در هیلی‌العین شباهت بسیار نزدیکی از نظر سبک حکاکی و مفهومی وجود دارد اما دیرینگی این نقش آیینی نه در هیلی بلکه در چگاسفلای ما در هزاره پنجم پیش از میلاد ریشه دارد.

‼️او از طالبیان خواسته تا از سازمان یونسکو خواسته شود که در اکستنشن پرونده ثبت جهانی العین، هیلی، دیرینگی نقوش حجاری شده چگاسفلی به عنوان عنصری الهام بخش برای مجموعۀ هیلی درج شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا