ارگ راین نفیسِ منحصر به فرد است/واگذاری آن برای بهره‌برداری باید ملغی شود

مریم اطیابی

گزارش روزنامه «سازندگی» را خواندم هیچ جای آن نگفته مزایده ۱۹ بنا به معنای فروختن ۱۹ بنا است. این گزارش بیشتر به بحث نفیس، کمیته نفایس و ارگ راین پرداخته است. پس چرا مدام وزارتخانه روی این گزارش مانور می‌دهد و می‌گوید قصد ما واگذاری است نه فروش. مگر رسانه‌های داخلی گفته‌اند شما قصد فروش این ۱۹ بنا را دارید؟! این هم که برخی رسانه‌های خارجی نصف و نیمه گزارش را خواندند و دچار اشتباه شدند و آن را به طرح مولد‌سازی پیوند زدند، مشکل خودشان است.

کلیه گزارش‌های رسانه‌های داخلی معطوف این چند موضوع است:

۱.طبق بخش‌نامه مورخ ۲۴ آذر ۹۹  به شماره ۹۹۲۵۰۰/۲۲۸۹۹ الزامی است کلیه آثار تاریخی پیش از واگذاری در «کمیته نفایس و تعیین کاربری هم شان اثر» بررسی و پس از گرفتن مصوبه نسبت به واگذاریِ حق‌ بهره برداری اقدام شود.

۲.این نامه شامل همه بناهای تاریخی قابل واگذاری می‌شود و فحوای نامه هم استثنایی قائل نشده بنابراین باید برای همه واگذاری‌ها حتی ۲۶۹ بنای واگذار شده در دولت احمدی‌نژاد هم از کمیته نفایس استعلام بگیرند.

۳.کل تمرکز رسانه‌های داخلی بر ارگ راین است. مشکل هم غرفه‌های صنایع دستی فعلی برپا شده در انبار غله نیستند چرا که گردشگر به راحتی صبح وارد قلعه می‌شود و می‌تواند در ابتدا یا پایان بازدید از این غرفه‌ها دیدن و خرید کند. حتی مساله رستوران، بوفه، کافه، سرویس بهداشتی مورد نیاز گردشگر نیست. چرا که ساعات کاری آنها با پایان ساعات بازدید گردشگران پایان می‌یابد.

مساله اینجاست ارگ راین دومین بنای خشتی جهان است، پا را از نفیس ملی فراتر بگذاریم، نفیس منحصر به فرد است، اموال عمومی است نه اموال دولتی، صرفا یک قلعه نیست، یک محوطه تاریخی و حتی باستانی است با ناشناخته‌های بسیار باستان‌شناسی، مرمت، معماری.

باشب‌مانی امکان حفاظت از آن به صفر می‌رسد. امکان‌ حفاری غیرمجاز آن افزایش می‌یابد، امکان ثبت جهانی آن از بین می‌رود و… بنابراین بخش حاکم‌نشین و انبار غله به هیچ وجه امکان تبدیل شدن به بخش اقامتی را ندارد.

۴.باغ هرندی و ارگ راین مستقیما از استان به صندوق واگذار شده و هیچ‌گونه استعلامی از کمیته نفایس نگرفته است.

۵.به جای این که وزارتخانه در بوق و کرنا کند که قصد فروش ندارد (نگران نباشید اگر چنین قصدی باشد افکار عمومی همانند داستان مجلس و تلاش برای قانونی کردن حفاری‌محوطه‌های تاریخی جلوی این اقدامات را می‌گیرند)، بروید برای هر بنایی که استعلام نگرفتید، استعلام بگیرید. بالای ۹۹ درصد همگی رای می‌آورند جز ارگ راین. اما شما ملزم به رعایت قانونید و باید از کمیته نفایس استعلام بگیرید حتی اگر به وضوح بدانید همه رای می‌آورند.

۶.به همین شفافی کمیته نفایسی که رای بدهد حاکم‌نشین و انبار غله ارگ راین تبدیل به اقامتگاه‌ شود و در آن امکان شب‌مانی وجود داشته باشد خودش فاقد صلاحیت و اعتبار و شانیت است.

۷.چرا دستگاه نظارتی مجلس و وزارتخانه را ملزم نمی‌کند بالاخره تکلیف کمیته نفایس، شرایط اعضای کمیته، تعریف نفایس، نفایس ملی، نفایس منحصر به فرد و شاخصه‌های آن را تعیین کند و حق‌ واگذاری یا فروش آنها را به صورت شفاف یک بار برای همیشه ملغی کند.

۸. برای‌حسن نیت و پایان کلیه اضطراب‌ها، بند ۷ ماده ۱۰ و بند ۷ ماده ۱۵ (که امکان فروش اموال صندوق در آن قید شده) با الزام دستگاه نظارتی و مجلس از اساس‌نامه صندوق حذف شود و یا به صراحت و شفافیت در بند قانونی اعلام شود صندوق حق فروش یا گرو‌گذاشتن اسناد املاک و بناهای تاریخی را تحت هیچ شرایطی ندارد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا