تپه هیربدان داراب را تخریب کنید!؟

سیاوش آریا

تپه باستانی و ارزشمند پیش از تاریخ هیربدان در شهر داراب برای چندمین بار در سه ماه گذشته مورد دستبرد و دست اندازی سودجویان اموال تاریخی و فرهنگی قرارگرفته و فرومایگان نابخرد در آن کند و کاوهای غیرمجاز انجام داده و به لایه های باستان شناسانه این یادمان باستانی آسیب رسانده اند.

داستان از آنجا آغاز شد که تنی چنداز باستان شناسان کشور برای پاسخ به پرسش های مورد نیاز و علمی،دست به کاوش در تپه هیربدان درنزدیکی شهر داراب زدند تا رازهای سربه مهر آن را گشوده و لایه های تاریک تاریخ را روشن سازندومارا از گذشته بالنده و پر افتخار نیاکان مان آگاه کنند. پس نخستین فصل از کاوش های باستان شناختی در تابستان امسال بدست پژوهندگان جوان کشور آغاز شد و ما را با بخشی ازچگونگی زیست و روابط اجتماعی ایرانیان در دوره ایلامی یاهزاره دوم و سوم پیش ازمیلاد آشنا کرده و داده های فرهنگی و علمی ارزشمندی بدست آمد.اما شوربختانه پس از همین کاوش های باستان شناختی بود که سوداگران فرومایه و نابخرد کارخود را آغاز کرده و پیاپی به این محوطه ارزشمند باستانی دستبرد زده و به آن تجاوز کرده و آسیب های برگشت ناپذیری را بجا گذاشته اند.

نکته غم انگیز و دردناک داستان آنجاست که در سه ماه گذشته این چندمین بار است که تپه هیربدان مورد تجاوز قرار گرفته و تاراجگران فرومایه با کند و کاوهای غیرمجاز به آن آسیب می رسانند.در تازه ترین مورد از این دست اندازی ها نیز قاچاقچیان فرومایه به بهانه پوچ و خیال انگیز گنج که هیچ وجود خارجی ندارد گودال بسیار بزرگی در میانه تپه پدید آورده و آنرا تخریب کرده اند.

اما آنچه درخور نگرش و پرسش برانگیز بوده، آن است که نقش دهیاری دراین میان چیست؟ و از اساس دهیاری برای پاسداشت و حفظ این محوطه که بخشی از وظایف خویش است چه کرده و چه می کند. شورای شهر، فرمانداری شهر داراب و دیگر نهادهای فرهنگی در کجای داستان قرار دارند؟ آیا پاسداری از یادمان تاریخی و ملی تنها بر دوش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است یا همه نهادها و ارگانها و حتا مردم در نگاهبانی از یادگارهای تاریخی و فرهنگی وظیفه دارند. مهم تر از همه،یگان حفاظت میراث فرهنگی شهر داراب کجا است و چه می کند. براستی اگر تپه هیربدان مزاحم برخی از افراد و نهادها است می توان آنرا تخریب و نابود کرد تا دیگر خیال همه آسوده شود!

و دغدغه ای هم برای حفظ و پاسداشت آن دیگر وجود نداشته باشد! …

با این همه نگارنده، موضوع را به مسوولان میراث فرهنگی استان پارس آگاهی داده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا