از رواج  کی پاپ تا خودکشی نوجوانان

قابل توجه والدین در حوزه موسیقی هم‌اکنون یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای نسل نوجوان رواج موج موسیقی «کی پاپ» کره‌ای است که به‌هیچ‌وجه با فرهنگ ایرانی  هماهنگی ندارد. خطر این موج مسموم که البته فقط معطوف به کشور ما نیست و به‌واسطه تعریفی که از جنسیت و پوشش غیرمتعارف و مسائل اعتقادی و شیطان‌پرستی و ده‌ها معضل دیگر دارد، تهدیدی برای همه فرهنگ‌های اصیل دنیاست. 

فعالیت‌های موسیقایی کی پاپ یا پاپ کره‌ای، چند سالی است که جهان را درنوردیده و انواع و اقسام گروه‌های پاپ کره‌ای که به شکلی عجیب، دختران پسرنما یا پسران دخترنمای جوان اعضای پرتعداد آن‌ها را تشکیل می‌دهند، محبوبیت و شهرت جهانی پیدا کرده‌اند.
طرفداران اصطلاحاً تیفوسی و متعصب این گروه‌ها و به‌ویژه گروه «بی‌تی‌اس» در ایران و بین نسل دهه هشتادی بسیار گسترده هستند. گفتن از صلح جهانی و کنار گذاشتن تبعیض و پذیرش تفاوت‌ها‌ و داشتن امید و انرژی مثبت، شعارهای جهان‌شمولی و ساده این‌چنینی، وجهی بشردوستانه و ظاهراً مثبت و خوش‌خیم به گروه‌های کی پاپ بخشیده است. موسیقی مذکور را با تعداد زیاد اعضای گروه، ریتم‌های تند موسیقی الکترونیک، تصاویر پرزرق‌وبرق و اصطلاحاً شیک و لاکچری با رنگ‌های شارپ و انرژی فراوان و حتی بعضاً مبالغه‌آمیز آن می‌شناسند. متن ترانه‌هایشان نیز ظاهراً سبک و نه‌چندان پیچیده  است تا در دل طیف نوجوانان نفوذ کند.
 
اخیر بخش قابل‌توجهی از نوجوانان کشورمان، فقط بر مبنای آنچه در محتوای ظاهری کی پاپ و گروه موسوم به «بی‌تی‌اس» به‌صورت بصری و شنیداری می‌بینند، به این گروه علاقه‌مند شده‌اند، اما آنان نمی‌دانند این گروه از چه فلسفه مسمومی پیروی می‌کنند و خط‌مشی و سیاست‌گذاری کلان فعالیت‌هایشان چیست.
در پس این ظاهر فریبنده و فانتزی‌گونه، بخش‌ها و رازهای سیاه و مرموزی وجود دارد که یکی از خروجی‌های آن، شیوع نسبتاً بالای پدیده «خودکشی» در بین فعالان جوان صنعت پاپ کره‌ای است. به چهره‌های معروف صنعت موسیقی، «idol»  یا بُت می‌گویند. مسیر تبدیل یک استعداد به یک بت در کره، حتی بسیار سخت‌تر و بی‌رحمانه‌تر از مسیر ستاره شدن در هالیوود است.
ورزش‌های سنگین روزانه برای شکل دادن به اندام موردنظر و استاندارد از نظر صنعت کی پاپ و انواع جراحی‌های پلاستیک، بخشی دیگر از شکل‌گیری و خلق یک ستاره در پاپ کره‌ای است. خستگی و فرسودگی حاصل از برنامه‌های فشرده نیز عمدتاً منجر به پناه بردن به الکل و مواد مخدر و بعد از مدتی اعتیاد سنگین در اغلب ستارگان پاپ کره‌ای می‌شود.
این ماجرای واقعی پس پرده گروه موسوم به «بی‌تی‌اس» است که قشری از نوجوانان وطنی فقط آن لبخند ساختگی و زرق‌وبرق و آهنگ‌های هیجانی و شعارهای شادی و خوشبختی را می‌بینند. حالا اما مظاهری از تشکیل گروه‌هایی با الگوبرداری غلط از کی پاپ کره‌ای به چشم می‌خورد و زنگ خطری است برای تهاجمی فرهنگی که این بار از مشرق زمین می‌آید.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا