خسارت غیر قابل جبران انتصاب نامتخصصان بر مسند دفتر ثبت آثار

مزمه‌ها از زلزله‌ای ویرانگر در حوزه تخصصی میراث فرهنگی خبر می‌دهد و این که نه تنها بدعت دو دهه اخیر که مدیران کل و گاهی حتی معاونان میراث فرهنگی آنها از بین نامتخصصان ناآگاه و بیشتر از بین افراد سفارشی استانداران و نمایندگان مجلس و ذی‌نفعان دستگاه‌‌های مختلف انتخاب می‌شوند، بلکه پس از شوک تفویض اختیارات به استان‌ها با پیش‌زمینه انتخاب چنین مدیرانی در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی، این بار شنیده‌ها حاکی از آن است که خیزهای جدی برای تصرف اداره کل موزه‌ها،  اداره‌کل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی،اداره‌کل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی آن هم توسط افراد نامتخصص اما منصب دوست برداشته می‌شود.

مریم اطیابی: در این بین جدی‌ترین زمزمه این است که مدیری جایگزین «مصطفی پور علی» می‌شود که نامتخصص است و کارنامه موفقی هم ندارد. اصرار به این تغییرات در حالی است که شهریورماه، هنگامه ورود ارزیاب یونسکو  به ایران برای پرونده هگمتانه از یک سو و حضور ایران در برنامه سالیانه یونسکو  جهت ثبت جهانی‌ها در ریاض از سوی دیگر است.

هنوز یکماه هم از آخرین اقدام مثبت و شایسته دفتر ثبت یعنی ثبت ملی بافت تاریخی شیراز نمی‌گذرد، که با شنیدن چنین اخباری کام‌ میراثی‌ها به تلخی چون زهر می‌رود .

اصرار به انتخاب افراد جایگزین، آن هم فردی که کوچکترین تخصصی در حوزه میراث ندارد آژیر خطری جدی برای عرصه و حریم‌ها، ثبت ملی‌ها و جهانی‌ها است.

در این حالت این که فرد مذکور امکان تبدیل شدن به ماشین امضای درخواست نمایندگان و استانداران و دستگاه‌ها و اشخاص را داشته باشد، کمترین چیزی است که به ذهن متبادر می‌شود.

اما فهرست آثاری که تا کنون دفتر ثبت در‌ مقابل خواسته‌های استانی، نمایندگان، دستگاه‌ها و اشخاص مقاومت کرده و به آن تن در نداده است و با تغییرات مدیریتی احتمال خطر جدی برای آنها وجود دارد به شرح زیر است:

نکته:( بافت تاریخی خمینی‌شهر در دو هفته اخیر و قم در‌ کمیسیون‌های ماده ۵ در بخش‌هایی مجوز خروج از بافت و یا تعریض گرفته‌اند ولی همچنان فعالان میراث فرهنگی برای نجات این دو بافت در تلاشند تا از طریق مراجع دیگر جلوی آن را بگیرند.)

۱. استان تهران:
الف:خانه سردار معتمد نزدیک پلاسکو: تلاش برای خروج از ثبت و تبدیل به پارکینگ پلاسکو
ب: تلاش برای تغییر حریم خیابان شیخ هادی یکی از خیابان‌های تاریخی تهران و تلاش برای تغییر ظابطه ارتفاعی از ۷٫۵ متر به ۱۴٫۵ متر  و حتی ۱۸ متر با جان‌پناه
ج: تلاش برای تغییر عرصه و حریم ارگ ناصری و خروج سنگلج از عرصه برای صدور‌مجوز ساخت و ساز

۲. استان البرز:
الف)تلاش برای کوچک‌کردن عرصه و حریم  کاخ مروارید جهت ساخت و ساز
ب)تلاش برای کوچک کردن عرصه و حریم تپه ماهدشت کرج
جهت ساخت و ساز

۳. استان خوزستان
الف) تلاش برای عبور زیر گذر شوش و اصرار بر بازنگری حریم اثر ثبت جهانی  و کوچک کردن آن همچنین اصرار بر خروج  ۱۰ هکتار از عرصه ثبت جهانی شوش برای ساخت و ساز

ب) اصرار بر خروج خورهای ثبت ملی ماهشهر از ثبت و  صدور مجوز  کارخانه استحصال نمک

۴.استان اردبیل

الف)قلعه اولتان پارس‌آباد قلعه‌ای اشکانی از نخستین قلعه‌های ایرانی که امروز سند جدی بر قدمت ایران نسبت به آذربایجان در کنار رود ارس است و مالکان کارخانه‌های اطراف به عرصه و حریم آن چشم‌داشت جدی دارند و درخواست مجوز روی عرصه و‌حریم دارند.

۵.استان خراسان رضوی
الف) حریم رضوی: در داخل این حریم ۲۰ بنای تاریخی واجد ارزش و ثبتی هست که اصرار وجود دارد اینها از ثبت خارج شوند و مجوزهای جدید ساخت و ساز صادر شود
ب) اصرار بر تغییر حریم ابلاغی شهر تاریخی نیشابور که بزرگترین حریم کشور را داراست.‌

۶.استان فارس
الف)شیراز : با وجود ثبت ملی ۳۶۰ هکتار همچنان این استان از ارسال پرونده بناهای واجد ثبت ملی و واجد ارزش تعلل می‌کند و همین امر بر امکان تخریب آنها توسط دستگاه‌ها می‌افزاید.

۷.استان آذربایجان شرقی:
الف) تعلل در ارسال پرونده ثبت ملی بناهای اطراف بازار ثبت جهانی تبریز که گفته می‌شود دستگاه‌های دیگر به دلیل اصرار بر گازکشی اجازه ثبت این بناها را نمی‌دهد.

۸.استان گلستان
الف) اصرار بر عبور تله‌کابین از دل جنگل‌های هیرکانی در چند شهر  که تا کنون با مخالفت دفتر ثبت روبه‌رو بوده است .

۹. استان مازندران:
باغ ۸ هکتاری رامسر که ضروری است هر چه سریع‌تر ثبت ملی شود و قرار است مجوز ساخت و ساز گسترده بیابد.

قطعا این فهرست عریض و طویل‌تر از این خواهد بود و شاید میراث‌باشی از همه آنها در شهرها و استان‌ها مطلع نیست.

 

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا