سایه شوم ساخت و ساز بالای سر باغ ۸ هکتاری رامسر/محوطه تاریخی ۸ هکتاری گرمه‌رود  را ثبت ملی کنید

محوطه تاریخی ۸ هکتاری گرمه‌رود رامسر که در طرح تفصیلی کاربری باغ- اداری داشته،محوطه تاریخی با قدمتی دست‌کم پنجم هجری است که از سوی مسئولان این شهر  قرار است به مسکن تبدیل شود آن هم در حالی که زون انبوه سازی در طرح تفصیلی مشخص است.

باغ ۸ هکتاری فلاحت که دوره پهلوی  شکل گرفته حتی لکه‌هایی از جنگل هیرکانی را در دل خود دارد که با توجه به خیزهای اخیر برای ساخت و ساز باید هر چه سریع‌تر ثبت ملی شود.

مجموعه فرهنگی و تفریحی رامسر مربوط به دوره پهلوی اول است و مجموعه‌های داخل آن از سال ۵۲، ۷۹، ۸۱ و در آخرین مورد حدود ۱۲- ۱۳ اثر به جز حالت کلی به صورت تک اثر هم در سالهای ۹۵ و۹۶ به ثبت ملی رسیده‌اند و عرصه و حریم آنها هم سال ۷۹ ابلاغ شده است. در کنار این مجموعه باغ ۸ هکتاری گرمه‌رود متعلق به اداره کشاورزی وجود دارد  که علیرغم تلاش‌های بسیار، هنوز ثبت ملی نشده است.

داستان این باغ به دوره ریاست اسفندیار رحیم مشایی باز می‌گردد. آن زمان قرار بود شرکتی در این باغ ساخت و ساز کند که فعالان میراثی و محیط زیست ورود پیدا کردند و طرح منتفی شد و در نهایت با میراث فرهنگی توافق شد که این محوطه باغ پژوهشی باقی بماند و به چهارباغ تبدیل شود و در بخشی که مشکلی ندارد موزه‌ منطقه‌ای شمال کشور طراحی و احداث شود اما دست‌کم ۱۶ سال از آن توافقات گذشته و هیچ اقدامی نشده است.

به گفته فعالان میراث فرهنگی در سه ماه گذشته در قالب نهضت ملی مسکن، ۴ هکتار  از این باغ منتزع ( جدا شد) و مالکیت آن از وزارت کشاورزی به وزارت راه و شهرسازی انتقال داده شد‌.

فعالان و کارشناسان میراث فرهنگی پس از اطلاع از چنین تصمیمی بار دیگر پرونده ثبتی این محوطه را به روز رسانی کردند و در شورای ثبت ملی کل کشور مطرح کردند اما آنها ثبت آن را منوط به نظر پژوهشکده باستان‌شناسی کردند.
کاربری فعلی این ۸ هکتار در طرح تفصیلی: مختلط: باغ درجه یک-
اداری (موسسه تحقیقات کشاورزی) است.

در بررسی‌های  باستان‌شناسان در ضلع شمال‌شرقی و بخش‌هایی از صفحات مرکزی باغ ۸ هکتاری، بقایایی از فضاهای معماری و مصالح مورد استفاده شامل آجرهای شکسته مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی از سده‌های پنجم تا نهم هجری قمری کشف شد. و پژوهشکده باستان‌شناسی در تاریخ ۱۰ مرداد خواستار ثبت ملی این محوطه شد.

فعالان میراث فرهنگی خبر می‌دهند که اگر اداره کل دفتر ثبت آثار تاریخی وزارتخانه میراث فرهنگی این اثر را ثبت ملی نکند با توجه به اخبار رسیده امکان دارد  تغییر کاربری باغ- اداری به مسکونی در کمیسیون طرح تفصیلی شهر رامسر تصویب شود و چون دستگاه‌های مختلف  درصدد اخذ امضای موافقت مدیرکل میراث مازندران هستند، این اداره کل قطعا  تحت فشار قرار خواهد گرفت.

آنها همچنین تعجب می‌کنند که چرا محیط زیست در این زمینه سکوت کرده و مسئولان ریه شهر را نشانه رفته‌اند. آن هم در حالی که نهضت ملی مسکن می‌تواند در زمین‌ها و مکان‌های دیگر شهر اجرایی شود چرا که در طرح تفصیلی و جامع، زون انبوه‌سازی شهر رامسر مشخص‌ شده  و نیازی به دست اندازی به یک محوط طبیعی- تاریخی نیست.

طبق متون تاریخی، باغ ۸ هکتاری موسوم به«گرمه رود» در رامسر  که بین سالهای ۷۶۹-۷۵۰ه.ق پایتخت ثلاث تنکابن بوده امروزه در جنوب خیابان جدید
احداث کمربندی و در حد فاصله بین کتابخانه فرید و حوزه علمیه المهدی واقع شده. انتخاب نام این بخش به دلیل آب‌گرم‌های معدنی رامسر جمع شده و به صورت رودخانه از آنجا عبور می‌کرده است .

درحفاری‌هایی که در سال ۱۳۱۳ به طور اتفاقی بوسیله اداره فلاحت وقت آن زمان انجام شد، سکه‌های طلا و مقدار زیادی زیور آلات و ادوات و سلاح‌های جنگی کشف شد. هم زمان با احداث باغ های کشاورزی در آن زمان هم آثاری بر جای مانده از خانه یا قصر نمایان شد که پیش از  آن که توجه کسی را جلب کند، این بقایا تسطیح شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا