تجاوز به عَرصۀ گوردخمۀ «حوضِ دختر گَبر» اِقلید!

سیاوش آریا: عَرصه و حریم گوردخمۀ ساسانی نامدار به «حوضِ دختر گَبر» در شهر اِقلید از سوی اِدارۀ اوقاف و اُمورخیریه برای توسعۀ مسجد جامع، مورد دست درازی های گُسترده و آشکار جای گرفته و بخش هایی از آن نابود شده است.

“گل بود به سبزه نیز آراسته شد”. این زبانزد درست حال و روز آشفته و بیمار کنونی گوردخمۀ ساسانی بسیار اَرزشمند و یگانۀ «حُوضِ دخترِ گَبر» اِقلید را نشان می دهد. گوردخمۀ نبشته داری که از دید پژوهش های تاریخ اجتماعی،باستان شناسی و زبان شناسی نزد کارشناسان و پژوهندگان دارای اَرج و اَرزش فراوانی است و از دیدگاه تاریخی و فرهنگی نیز از اَهمیت ویژه ای برخوردار است.با این همه،نه تنها یادگار ساسانیان به درستی نگهداری و حفاظت نمی شود،بلکه نهادها و اُرگان های گوناگون با دست درازی های بی رَویه و گُسترده، اَمان آن را بریده و آیندۀ تاریک و تلخی را پیش روی مهم ترین اثر تاریخی – فرهنگی شهر اِقلید قرار داده اَند.

داستان تلخ و پُرتکرار دست درازی به یادمان های تاریخی کشور از سوی دیگر نهادها و اُرگان ها، همچنان دنباله دارد و در تازه ترین آن ها،اِدارۀ اوقاف و اُمورخیریۀ اِقلید به بهانۀ گسترش و توسعۀ مسجد جامع از زاویۀ پشت آن،به عَرصۀ اثر ملی «حُوضِ دخترِ گَبر» دست درازی های گُسترده ای کرده و بخش هایی از کوهی که گوردخمۀ ساسانی «حوضِ دختر گَبر» بر روی آن تراشیده شده و جای گرفته است را نابود کرده و از میان برده است.همچنین باید دانست مسجد جامع اِقلید خود یک بنای تاریخی به شمار می آید و هرگونه ساخت و ساز و اِجرای طرحی در آن،باید با پروانه و هماهنگی ادارۀ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان صورت گیرد. اما شوربختانه چند سالی است که اِدارۀ اوقاف و اُمورخیریۀ شهر اِقلید به بهانۀ گسترش و توسعۀ مسجد جامع، دست درازی های گُسترده و بی رَویه ای به کوه «تُل غَلات» که اثر اَرزشمند «حوضِ دختر گَبر» بر روی آن قرار دارد، کرده و بخشی از کوه و عَرصۀ اثر ملی را نابوده کرده و چهرۀ زشت و زننده ای را برجای گذاشته است. از سویی، خود کوه «تُل غَلات» یک اثر طبیعی به شمار می آید و هرگونه دست درازی به آن ممنوع بوده و تخلف به شمار می آید. کوه ها به تنهایی یکی از جاذبه های زیبای طبیعی و پدیده ای زیست بومی به شمار می آیند که برابر قانون نباید در ساختار آن ها، تغییری پدید آورد و یا ساخت و ساز کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا