دست درازی تاراجگران به عرصه و حریم گوردخمه ساسانی زرقان!

سیاوش آریا

سوداگران اموال تاریخی و فرهنگی و تاراجگران میراث فرهنگی به بهانه های پوچ و خیال انگیز همیشگی دست یابی به گنج با مواد منفجره و ابزار و آلات حفاری به جان عرصه و حریم گوردخمه ساسانی شهرستان زرقان افتاده و آسیب های بزرگ و جدی برجای گذاشته اند.
برپایه ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی، هرگونه حفاری و کاوش به قصد بدست آوردن اموال تاریخی – فرهنگی ممنوع بوده و متخلف به زندان از ۶ ماه تا ۳ سال و ضبط اشیای مکشوفه به سود وزارت میراث فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به سود دولت محکوم می شود.
با این همه،همچنان تاراجگران و سودجویان اموال تاریخی و فرهنگی بدون رعایت قانون و در غفلت نظارت مسولان مربوطه به نشانه های هویتی و شناسنامه بالنده و غرورآمیز ملی مردم کشور دست درازی کرده و به آن ها آسیب های برگشت ناپذیری را وارد می کنند.
از سویی، کمبود نیروی یگان حفاظت میراث فرهنگی در سراسر کشور، سبب شده تا وزارت میراث فرهنگی نتواند به درستی از یادمان های ملی و تاریخی و فرهنگی کشور به درستی حفاظت و پاسداری کند و بایسته است که، وزیر میراث فرهنگی به عنوان بالاترین مقام وزارتخانه با نمایندگان خانه ملت (مجلس) و دولت رایزنی کرده و این چالش بزرگ را هرچه زودتر حل کند. در غیر این صورت و به باور کارشناسان میراث فرهنگی در آینده ای نه چندان دور،باید فاتحه همه یادمان های تاریخی و فرهنگی کشور را خواند و آیندگان تنها باید نگاره های (تصاویر) آن ها را در لابه لای کتاب ها و بایگانی ها جست و جو کنند.
اما تنها گوردخمه ثبت ملی شده شهرستان زرقان پارس در یکی از کوه های این شهرستان روزگار غم باری را سپری می کند و در بدترین شرایط نگهداری و حفاظتی جای گرفته است. همچنین تاراجگران فرومایه و نابخرد اموال تاریخی و فرهنگی به بهانه های خیال انگیز و پوچ همیشگی دست یابی به گنج به یادگار ارزشمند ساسانیان دست درازی کرده و به عرصه و حریم آن یورش برده و در چندین جای محوطه گودال های ژرف و بزرگی را پدیدآورده و حتا سنگ های پیرامون اثر ملی را شکسته اند.همچنین به فاصله ۵۰ تا ۶۰ سانتی متری گوردخمه ساسانی و عرصه اثر با مواد منفجره درون صخره کوه را منفجر کرده و سوراخ کمابیش بزرگی را برجای گذاشته اند. ولی داستان پر درد و رنج یادگار ساسانیان در همین جا پایان نمی یابد و در پایین گوردخمه و حریم آن گودال بسیار بزرگی که بیش از ۷ تا ۸ متر است را کنده و نشانه های نابخردی و بی فرهنگی خود را برجای گذاشته اند….

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا