دولت رئیسی گران‌فروشی در موزه‌ها را کلید زد؟ / قیمت بلیت کاخ گلستان ۱۰ برابر تخت‌جمشید شده است!

در حالی‌که کشور شاهد تورم ۵۰ درصدی است و سرانه مصرف فرهنگی مردم به شدت پایین آمده است، به نظر می‌رسد گران‌فروشی در موزه‌ها به شیوه‌ای زیرکانه کلید خورده است. اگرچه افزایش قیمت بلیت موزه‌ها و بناهای تاریخی نیازمند تصویب هیأت وزیران است و دولت نیز چنین مصوبه‌ای نداشته، اما افزایش قیمت برخی مجموعه‌های موزه‌ای بی‌سر و صدا از کاخ گلستان آغاز شده است.

کاخ گلستان که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده، از ۱۲ کاخ، تالار و موزه تشکیل می‌شود که تا سال گذشته برای دیدن‌شان هفت بلیت به صورت جداگانه فروخته می‌شد. اما به‌تازگی کلیه بلیت‌ها به صورت یکجا و اجبارا به قیمت ۴۶ هزار تومان فروخته می‌شود.

با توجه به اینکه موزه ملی، کاخ-موزه سعدآباد، کاخ-موزه نیاوران و تعدادی دیگر از مجموعه‌های بزرگ تاریخی نیز برای بخش‌های مختلف خود بلیت‌های جداگانه می‌فروشند، این نگرانی وجود دارد که به زودی رویه فروش یک‌جای بلیت به آنها تسری پیدا کند و خانواده‌ها و گردشگران شاهد جهش شدید قیمت‌ بلیت موزه‌ها باشند. در این صورت، هزینه ورود به محوطه سعدآباد که اکنون با ۹ هزار تومان (ورودیه باغ و یکی از موزه‌ها) ممکن است، به ۵۹ هزار تومان (۶.۵ برابر) افزایش پیدا می‌کند.

مسؤولان وزارت میراث فرهنگی تا کنون درباره یکجا فروشی بلیت کاخ گلستان که با نارضایتی بازدیدکنندگان این مجموعه و تورهای گردشگری مواجه شده است، اظهار نظری نکرده‌اند.

هزینه ۴۶ هزار تومانی بازدید از کاخ گلستان در حالی است که در دولت قبل هزینه بازدید از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تاریخی کشور مانند پاسارگاد، تخت جمشید و تخت سلیمان در سطح ۵ هزار تومان متوقف مانده بود و دولت برای تشویق مردم به بازدید از موزه‌ها و با ملاحظه وضعیت قشرهای ضعیف جامعه با افزایش قیمت ورودیه موزه‌ها مخالفت می‌کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا