چپاولگران بخشی از یک سنگ نگاره «الیمایی» را در «تَنگ سَروَک» شکستند

سیاوش آریا

چپاولگران و غارتگران اموال تاریخی و فرهنگی به بهانه های خیال انگیز و پوچ یافتن گنج، در زمانی ناروشن بخشی از سنگ نگاره بسیار ارزشمند«الیمایی»شماره دو در «تَنگ سَروَک» که شاهکار یادمان های این دوره تاریخی است را شکستند.

«تنگ سروک»نام محوطه ای باستانی است که در بخش«لیکک»شهر بهمئی در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و در آن چهار سنگ نگاره از دوره«الیمایی ها»وجود دارد که همگی درسال ۱۳۸۶خورشیدی با شماره ۱۹۹۴۶ درفهرست یادمان های ملی به ثبت رسیده است. در این میان،سنگ نگاره شماره دو که چندین صحنه تاریخی را دریک سنگ مکعب مستطیل شکل به نمایش گذاشته است از اهمیت بیشتری نزدکارشناسان و پژوهشگران برخوردار است و آنرا شاهکار نگارکندهای(نقش برجسته) این دوره تاریخی به شمار می آورند.همچنین از دیدگاه هنر،تاریخ اجتماعی، آیینی و باستان شناختی این سنگ نگاره دارای اهمیت بسیار فراوانی است. اما درتازه ترین بازدید نگارنده در اردیبهشت ماه امسال بخشی از جبهه شمال باختری سنگ نگاره در صحنه پایینی آن پیکره فردی را نشان می دهد که دست راست خود را رو به جلو دراز کرده است که بخش بزرگی از آن در زمانی ناروشن از سوی چپاولگران و غارتگران میراث فرهنگی شکسته شده است.نگارنده با سنجش نگاره های چندین سال پیش در بایگانی خود و بررسی های بیشتر،متوجه شد که این شکستگی باید در بازه زمانی یکی دو سال گذشته رخ داده باشد که مایه افسوس و دریغ است و آسیب برگشت ناپذیری بر پیکره یکی از مهمترین یادمان های تاریخی دوره «الیمایی» وارد شده است.

سخن درخورنگرش این است که، این آسیب در هر تاریخی که باشد از سوی رسانه ها و مسولان میراث فرهنگی گزارش نشده و نگارنده هیچ آگاهی ای در این زمینه نتوانسته است، بدست بیاورد. و همین موضوع سبب می شود که شاید حتا بتوان پنداشت که همچنان هم، مسولان شهری و میراث فرهنگی از آن آگاهی نیافته اند! به هر روی، سنگ نگاره های ارزشمند محوطه باستانی «تنگ سَروک» در خطر بوده و در بدترین شرایط نگهداری و حفاظتی به سر می برند و به حال خود رها شده است. باید دانست که چندی پیش نیز، نگارنده از یورش و آسیب قاچاقچیان به سنگ نگاره شماره یک همین محوطه از سمت تنگ«ماغر» خبر داده بود…

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا