دستبرد چپاولگران میراث فرهنگی به سنگ نگاره الیمایی «تنگ بتا» در خوزستان

سیاوش آریا

چپاولگران و قاچاقچیان میراث فرهنگی به سنگ نگاره بسیار ارزشمند و بی مانند «تنگ بتا» در کوه دلا در جنوب دشت شیمبار شهر اندیکا در زمانی ناروشن یورش برده و به بخش هایی از نگارکندهای الیمایی آسیب رسانده و شکسته اند. همچنین در کنار سنگ نگاره را با مواد منفجره و باروت سوراخ سوراخ کرده و به آن دستبرد زده اند.

سنگ نگاره الیمایی نامداربه «تنگ بتا»یکی از یگانه ترین و بی همتاترین نگارکندهای دوره الیمایی در ایران است که پیکره ۱۲ تن را در یک قاب زیبا در بلندی های کوه دلا در دشت شیمبار نشان می دهد که از دیدگاه تاریخ اجتماعی و مطالعات باستان شناختی دارای اهمیت بسیار فراوانی است.با این همه،گذشت زمان و رسیدگی نکردن مسولان میراث فرهنگی به آن و بدتر از آن دست اندازی های انسانی که نشانه نابخردی و بی فرهنگی و توهم افرادی است که به شناسنامه بالنده و غرورآمیز نیاکانی خود نیز رحمی نکرده و آسیب های برگشت ناپذیری را برجای گذاشته اند روزگار تیره و تاری را پیش روی مهم ترین و ارزشمندترین سنگ نگاره الیمایی کشور قرار داده است.ازسویی، عوامل بیولوژیکی (گل سنگها) و طبیعی و محیطی نیز سبب شده تا نگارکندهای دو هزار ساله نامدار به «تنگ بتا» در سراشیبی نابودی جای گیرند.

چپاولگران و تاراجگران میراث فرهنگی نیز در زمانی ناروشن به بخش هایی از نگارکندها دست یازیده و با سنگ یا اشیای نوک تیز به پیکره ها آسیب رسانده و بخش هایی از آن را شکسته اند.همچنین نابخردان فرومایه با رنگ در چندین جای سنگ نگاره یادگاری نویسی کرده و چهره زشت و زننده ای را به نمایش گذاشته و نشانه های بی فرهنگی خود را ثبت کرده و به یادگار ملی آسیب رسانده اند. اما داستان پر غصه ما در همین جا پایان نمی یابد و قاچاقچیان اموال تاریخی و فرهنگی متوهم در کنار سنگ نگاره و بیرون قاب و در یک متری اثر ملی چندین جای صخره کوه را با مواد منفجره و باروت به انگیزه یافتن گنجی که وجود خارجی ندارد،سوراخ سوراخ کرده و آسیب های برگشت ناپذیری را برجای گذاشته اند که دل هر دوستدار تاریخ و فرهنگ ایرانی را به درد می آورد.

باید دانست سنگ نگاره های الیمایی «تنگ بتا» به انگیزه داشتن پنج سنگ نبشته الیمایی یکی از ارزشمندترین نگارکندهای این دوره به شمار می آید که از ارزش بسیار فراوانی نزد پژوهشگران و باستان شناسان برخوردار است….

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا