غارت گران «استودان های» مرودشت را شکستند!

سیاوش آریا

غارت گران و چپاول گران یادمان های تاریخی و فرهنگی با دست درازی به دو «اُستودان» در کوه های بخش درودزَن مَرودَشت بخشی از پایین هردو یادگار ساسانیان را شکستند تا باردیگر نشانه های هویتی و یادگارهای ملی و تاریخی کشور دستخوش آسیب نابخردی های اَفراد شود.

اما غارتگران یادمان های تاریخی و فرهنگی و قاچاقچیان میراث فرهنگی به بهانه های خیال اَنگیز و پوچ یافتن گنجی که وجود خارجی ندارد با دستبرد به یادگارهای ساسانیان در بخش درودزَن مَرودشت و در دو کوه جداگانه به «اُستودان»ها یورش برده و پایین آن ها را شکسته و آسیب های برگشت ناپذیری را برجای گذاشته اند. همچنین قاچاقچیان فرومایه در درون یکی از «اُستودان»ها را با مته برقی سوراخ کرده و نشانه های نابخردی و بی شعوری خود را به یادگار گذاشته اند که دل هر دوست دار میراث فرهنگی کشور به درد می آید. از سویی، در بالا و کنار «اُستودان» شمارۀ یک جای سوراخ های مته در کوه نمایان است که نشان از بی توجهی و کوتاهی مسولان میراث فرهنگی منطقه و شهرستان و دِهیاری روستا و دیگر مسولان مربوطه است.
ولی سوگ نامۀ «اُستودان»های بخش درودزَن شهرستان مَرودشت در همین جا پایان نمی یابد و داستان پرتکرار و همیشگی کَند و کاوهای غیرمجاز سوداگران یادمان های تاریخی – فرهنگی در پایین یکی از یادگارهای ساسانیان، چنان بی رحمانه و داعش وار است که آه از نهاد آدمی بلند شده و مایۀ شگفتی است و روشن نیست که چگونه اَفرادی توانسته اند بیش از شش هفت متر و به گونۀ تونلی پیچ در پیچ بزرگ، زمین را کَنده و نشانه های فرومایگی و نابخردی خویش را برجای گذارند. و تازه این آغاز دستبردها است! زیرا در پیرامون آن و در چندین جای پایین کوه را شکسته و یا کَند و کاوهای غیرمجاز گسترده انجام داده اند.

ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی: هرگونه کَند وکاو(حفاری) و کاوش به قصد بدست آوردن اموال تاریخی ـ‌ فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به زندان از شش ماه تا سه سال و ضبط اشیاء مکشوفه به سود وزارت میراث فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به سود دولت محکوم خواهد شد.

با این همه، نگارنده بر پایۀ مسولیت اجتماعی و شهروندی خویش، موضوع را به آگاهی مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان رسانده و خواستار پیگیری و رسیدگی به آن شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا