کتیبه‌ها و کاشی‌های قاجاری امامزاده شاهزاده محمد(ع)کجاست؟!

عکسی منتشر شد که نشان می‌داد کاشی‌های معرق دو ستون ایوان امامزاده شاهزاده محمد (ع) ورامین در جای خود نیست!

در هشت کیلومتری جنوب‌شرق ورامین و در حاشیه روستای ایجدان، بنای زیبای امامزاده‌ای جلیل‌القدر واقع شده که به امامزاده شاهزاده محمد(ع) معروف است .

امام‌زاده‌ای که از دوره زندیه وجود داشته و در دوره ناصر الدین‌شاه بازسازی شده است‌.

موضوع کاشی‌ها فقط به این ستون‌ها ختم نمی‌شود پیش‌تر اداره میراث فرهنگی و اوقاف تصمیم به مرمت گنبد گرفتند و در اقدامی عجیب کاشی‌های قاجاری گنبد را کلا تعویض کردند و کاشی جدید جایگزین کردند؟!! این که چرا باید کاشی قاجاری با کاشی جدید تعویض شود سر جای خود، اما آن همه کاشی خوش رنگ لعاب قاجاری گنبد چه شد و در‌کجا نگهداری می‌شود؟

از سویی بالا سر ورودی حرم یک نیم دایره زیبا با کاشی‌های معرق قاجاری بود که آنها را هم کندند و کاشی‌های دیگری نصب کردند.آن کاشی‌ها کجاست و چه وضعیتی دارد؟

اکنون هم که کاشی‌های معرق دوره قاجاری ستون‌هابه اندازه دو ورق‌A4 ناپدید شده و البته بخشی از کاشی‌های تزئینات ورودی حرم هم نیست.

همچنین دو تا کتیبه گرد در دو طرف در بود که یک طرف را دیوار کشیدند و کتیبه این طرف بنا محو شد! و کاشی کتیبه قاجاری ایوان ورودی هم تعویض شد.

کتیبه دیگر که روی آن نام مباشر بنا حک شده بود و گوشه سمت راست دیوار ورودی قرار داشت را هم برداشتند و یک کتیبه« الملک الحق المبین» گذاشتند.
کاشی قاجاری کتیبه نام امامزاده هم که تغییر کرده است.

این کتیبه‌ها کجا هستند؟ چگونه به بهانه مرمت در یک اثر ثبت ملی این همه دخل و تصرف شده است؟

دکتر محمد تاجیک ورامین شناس در‌گفت‌ و‌گو با میراث‌باشی در‌مورد تاریخچه بنای امامزاده می‌گوید: محمد شریف رازی در کتابش در خصوص این امام‌زاده نوشته است: «سبک معماری بقعه این امامزاده، با گنبدی بلند و بسیار زیبا و فیروزه‌ای دو پوسته بنا شده که از بیرون دارای طرح هشت ضلعی است.
گنبد آستانه از نوع دو پوشه و دارای ساقه‌ای بلند است، سرتاسر بدنه گنبد و ساقه آن را کاشی‌های معرق زیبا متشکل از ترکیب زیبای رنگ‌ها و اشکال هندسی زینت داده شده است.

در داخل گنبد گچبری‌های تزئینی مرکب از چند بوته گل درون یک کادر به طور مورب قرار گرفته که بسیار زیبا است دربالای این مدخل کتیبه‌ای از کاشی به خط نستعلیق که بر آن سوره علق و نام ناصرالدین شاه نوشته شده است .

در ایوان این بنا نیز نام امین السلطان میرزا علی اصغر خان و تاریخ ۱۳۰۳ هجری قمری به چشم می‌خورد.

قدمت بنای اولیه امامزاده به دوره زندیه می‌رسد که در دوره قاجار بازسازی شده است.»

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا