طعم تلخ اسارت در حصار معادن سنگ برای سالم ترین آتشکده ایران

حریم یکی از کهنترین آتشکده‌های ایران یعنی "آتشکده نیاسر" کاشان گرفتار عملیات معدن کاوی است. استخراج سنگ تراورتن علاوه بر آسیب های احتمالی، حریم منظری این اثر تاریخی را مخدوش کرده و میراث فرهنگی هنوز نتوانسته حرفش را برای رعایت قوانین حفاظت و حرایم این اثر تاریخی به کرسی بنشاند.

مهرناز شهباز: آتشکده نیاسر در بیست کیلومتری غرب کاشان، سازه ای متعلق به اواخر دوران اشکانی یا اوایل دوران ساسانی و یکی از سالم‌ترین و کهن‌ترین آتشکده های ایران است که بر بالای یک بلندی سنگی و در جوار چشمه‌ای به نام “چشمه اسکندریه” قرار دارد.

در دوران پیش از اسلام بناهایی مثل معابد، آتشکده ها و چهارتاقی ها را معمولا بر فراز بلندی ها و در مجاورت آب‌های روان بنا می کردند و آتشکده یا چهارتاقی نیاسر نیز در مکانی با همین ویژگی ها قرار دارد.

آنچه سال‌ها در نزدیکترین فاصله، حریم درجه یک این آتشکده یگانه ایران را نقض کرده و علاوه بر آسیب های احتمالی بر پیکر آن، حریم منظری و بصری آن را مخدوش کرده، معدن سنگ تراورتنی است که در شعاع ۶۰ متری اثر فعالیت دارد.

این معدن بیشتر از بیست سال در جوار چهارتاقی نیاسر فعالیت دارد و پروانه آن مطابق گفته‌های معاون معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان استعلام یا مجوزی از سوی میراث فرهنگی ندارد اما در همه سال‌های گذشته مسوولان و فعالان میراث فرهنگی نسبت به فعالیت و آسیب هایی احتمالی آن برای بنای آتشکده نیاسر معترض بوده‌اند.

آن طور که مقامات میراث فرهنگی استان اصفهان به ایرنا گفته اند؛ نامه نگاری ها، پیشنهادات و پیگیری های این نهاد متولی آثار تاریخی برای رعایت قوانین میراث فرهنگی در حریم آتشکده نیاسر از سال‌های گذشته تا این لحظه نتوانسته مشکل را حل کند. اتفاقی که در صورت ادامه داشتن و تمکین نکردن از قوانین میراث فرهنگی کشور، متولیان میراث فرهنگی اصفهان را وادار به شکایت در روزهای آینده خواهد کرد.

به گفته مقامات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت، پروانه معدن تراورتن نیاسر تا ۳ یا چهار سال آینده معتبر است و در حالی که از سوی این نهاد گفته می شود دغدغه میراث فرهنگی با حضور فرمانداری کاشان، معدن کار و میراث فرهنگی کاشان حل شده است،معاون امور هماهنگی عمرانی فرمانداری کاشان از لزوم تعطیلی این معدن در حریم آتشکده نیاسر و میراث فرهنگی اصفهان هم در صورت تمکین نکردن معدن دار از قوانین میراث فرهنگی از طرح دعوی در مراجع قضایی می گویند.

به گفته رییس اداره میراث فرهنگی کاشان، معدن تراورتن یاد شده، معدنی انفجاری است که به دلیل انفجارها و تردد کامیون ها برای حمل سنگ ها در مجارت این اثر ملی با ذات این مکان تاریخی و باستانی در تضاد است. این اما تنها نگرانی مسوولان میراث فرهنگی نیست و فعالان میراث فرهنگی نیز طی بازدید در روزهای اخیر از این مکان تاریخی، نسبت به وضعیت حریم منظری و آسیب های احتمالی ناشی از انفجارها و تردد کامیون های سنگین حامل سنگ در نزدیکترین فاصله با این یادبود ساسانی هشدار داده اند و ابراز نگرانی کرده اند.

محمد آقا جانی؛فعال میراث فرهنگی: در بازدیدهایی که از آثار تاریخی داشتم، هر کدام مشکلی داشتند اما این وضعیت در حریم درجه یک آتشکده نیاسر، یک فاجعه بود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان:در بازدیدی که در روزهای گذشته از حریم آتشکده نیاسر داشتیم، اتمام حجت حقوقی کرده ایم و اگر این اتمام حجت به سرانجامی نرسد، وارد شکواییه حقوقی می شویم تا آنچه قانون است را رعایت کنند.

معاون معدنی سازمان صنعت معدن و تجارت استان اصفهان: اگر میراث فرهنگی در این رابطه شاکی هستند و معتقدند عملیات این معدن موجب تخریب می شود، می‌توانند در مراجع قضایی طرح دعوی کنند تا پروانه معدن باطل شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا