ماجرای ایجاد قحطی مصنوعی توسط شوروی و سرکوب و جنایت علیه مردم اوکراین

روستای تارگان در ۱۲۰ کیلومتری کیف مرکز اوکراین قرار دارد و یکی از مناطق قربانی جنایات معروف به هولودومور است. در سال های ۱۹۳۲-۱۹۳۳ نیمی از جمعیت این روستا به خاطر گرسنگی و قحطی جان باختند. الکساندرا اودیوک، ۹۲ ساله، یکی از ساکنان این روستاست که از قحطی جان به در برد. او می گوید قحطی در اوکراین دوران اتحاد شوروی نه به خاطر کمبود محصول بلکه قحطی مصنوعی بود.

️“بلشویک ها(بُلشِویک‌ها، بخش مارکسیست انقلابی، رادیکال و یکی از دو شاخهٔ اصلی حزب سوسیال دموکرات کارگری روسیه بودند) پس از انقلاب اکتبر بریگادهای نظامی خاص خودشان را ایجاد کردند که هر بریگاد شامل ۷ نفر بود. این بریگادها واگن هایی را که با اسب کشیده می شد در روستاها می چرخاندند و به مصادره غله و غذای خانه های کشاورزان دست می زدند.

️الکساندرا توضیح می دهد که در آنزمان دولت شوروی زمین های مالکان که کولاک نامیده می شدند و کارگرانی که روی این زمین ها کار می کردند را در مزارع به هم پیوسته و اشتراکی متمرکز می کردند که کالخوذ نامیده می شد. محصولات این مزارع را جمع آوری و برای صدور به خارج از اوکراین به ایستگاه های راه آهن منتقل می کردند.

️یکی دیگر از بازماندگان هولودومور، اولنا گونچاروک ۸۷ ساله است. او می گوید دوران وحشتناکی بود و مردم ناامید و دست از جان شسته بودند: “ما از رفت و آمد در روستا هراس داشتیم، زیرا دهقانان گرسنه بودند و کودکان را شکار می کردند. من همسایه ام را به خاطر می آورم که دختری داشت. اما بعد دخترش ناپدید شد. ما به خانه او رفتیم و دیدیم سرش از بدن جدا شده است.”

روستائیانی که از قحطی نجات یافتند کسانی بودند که می توانستند در کالخوزها مقداری غذا را از بریگاد ها مخفی کنند و به خانه ببرند و یا مشتی آرد را در آب حل کنند و بنوشند. اولنا به خاطر می آورد که مردی مامور جمع آوری اجساد قحطی زدگان و انتقال آنها به گورستان بود: “این مرد مامور به خانه یک زن رفت و خواست بدن مرده اش را بردارد. اما زن هنوز زنده بود. از مرد خواست که او را نبرد زیرا هنوز زنده است و دارد نفس می کشد. اما مرد جواب داد: به هرحال تو خواهی مرد و من نمی خواهم فردا دوباره اینجا برگردم.”

️در گورستان روستای تارگان، بخشی از گورهای جمعی قربانیان سال ۱۹۳۳ قرار دارد و در این گورها اجساد تقریبا ۴۰۰ دهقان دفن شده است.

️ولادیمیر سرهیچوک، تاریخ دان، می گوید: “در بقیه مناطق اتحاد شوروی نیز قحطی بود، برای نمونه در قزاقستان، اما قزاق ها می توانستند برای به دست آوردن غذا به مناطق همسایه در روسیه و یا به قرقیزستان و ازبکستان بروند. اما ساکنان اوکراین هیچ امکانی برای رفتن به بلاروس یا روسیه نداشتند، زیرا مرزها بسته بود و بلیط قطار نیز برای آنها وجود نداشت.”

️ولادیمیر سرهیچوک معتقد است که کشتار معروف به هولودومور در اوکراین یک نسل کشی است: “دهقانان اوکراین نمی خواستند به کالخوزها بپیوندند و تولیدات کشاورزی شان را به بلشویک ها بدهند. به همین خاطر بلشویک ها راه دیگری جز کشتن دهقانان براثر قحطی نداشتند.”

️آمار قربانیان هولودومور در اوکراین در سال های ۱۹۳۲ و ۱۹۳۳، بیش از دو میلیون نفر تخمین زده می شود. اگرچه برخی از بازماندگان، تعداد قربانیان این جنایت علیه بشریت را تا بیش از دوبرابر این آمار نیز ذکر می کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا