مازوخیسم در سیاست خارجی!

حمید رسایی

بیماری مازوخیسم نقطه‌ مقابل سادیسم یا دیگر آزاری است. یک فرد سادیستیک، از آزار و اذیت دیگران لذت می‌برد، اما یک انسان مبتلا به “مازوخیسم” از عذاب، شکنجه و تحقیری که خودش متحمل می‌شود، لذت کسب می‌کند.

افرادی که به این نوع بیماری مبتلا هستند به شدت تمایل دارند که بوسیله‌ خود یا از طرف دیگران، آزار ببینند، #تحقیر شوند یا حتی مورد تجاوز قرار بگیرند. کامیابی روانی این بیماران، جز با زجر و آزار دیدنشان حاصل نمی‌شود.

بعضی افراد در زندگی، از هر لحاظ خود را در اختیار فرد محبوب‌شان قرار می‌دهند و هر نوع #خفتی را که از طرف وی به آنها تحمیل شود، می‌پذیرند. اگر روابط آنها از مرزهای تعیین شده تجاوز کند و جنبه‌ رعیت و کدخدایی پیدا شود و یکی از طرفین تا حدی که یک برده‌ از اربابش اطاعت و فرمان‌برداری می‌کند، بنده‌وار خواست‌های طرف مقابلش را اجابت کند، می‌توان گفت که به انحراف مازوخیسم روانی دچار شده است.

در این که هیات حاکمه آمریکا (در این جهت تفاوتی بین اوباما، ترامپ و بایدن نیست) دچار سادیسم و دیگر آزاری هستند هیچ عاقلی تردید ندارد. این را تاریخ آمریکا و عملکرد روسای جمهور آن نشان می‌دهد.

اما اینکه در داخل کشورمان برخی دچار #مازوخیسم سیاسی شده اند و از تحقیر شدن توسط آمریکا لذت می برند و به هیچ وجه حاضر به مقاومت نیستتد، نکته قابل تاملی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد و ریشه یابی شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا