دو روایت متفاوت از مقامات ترکیه و ایران/ آقای ظریف کدام را باور کنیم؛ قسم حضرت عباس یا دم خروس

رجز خوانی جناب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مراسم جشن پیروزی در باکو و در برابر همتای آذربایجانی و میلیون‌ها بیننده این مراسم و تعرض صریح به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران در قالب شعر، در اواخر هفته گذشته، احساسات ملت غیور و همیشه بیدار ایران اسلامی را جریحه دار کرد.

حمید رسایی/ این موضوع و حجم عکس‌العمل خودجوش مردمی و نخبگان کشور سرانجام سبب واکنش هرچند دیرهنگام ولی بجای وزارت خارجه و شخص محمدجواد ظریف شد. عکس‌العمل ظریف البته از نوع معمول یعنی توئیت زدن بود! در ادامه هم روز جمعه سفیر ترکیه در تهران به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض کشورمان به اظهارات ناسنجیده و مداخله جویانه اردوغان به وی گوشزد شد.

البته این بار و برخلاف واکنش‌های کلیشه‌ای مرسوم، وزارت خارجه در انتشار خبر احضار سفیران خارجی، هیچ جمله و یا کلمه ای از زبان سفیر ترکیه منعکس نکرد که اثن امر می‌تواند معنای خاصی داشته باشد. در مقابل اما احضار بی‌درنگ سفیر ایران در آنکارا توسط وزارت خارجه ترکیه و برخورد تند و طلبکارانه با وی صورت گرفت که این اقدام از سوی تیم رسانه‌ای اقای ظریف، «دعوت سفیر ایران» نامیده شد!

همه اینها نشان می‌دهد که رفتار مقامات ترکیه بر اساس زمانبندی و برآورد دقیق از رفتار مقامات اجرائی و دستگاه سیاست خارجی کشورمان صورت گرفته است.

البته ماجرای رجزخوانی سلطان رجب، بدین جا ختم نشد و ابتدا «عمر چلیک» سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه، ضمن گمراه خواندن برخی مسئولان ایران، اظهارات علیه اردوغان را به شدت محکوم کرد. پس از او «ابراهیم کارگول» سردبیر ینی‌شفق (نزدیک‌ترین بنگاه خبری به اردوغان) نیز ملت ایران را تهدید به حضور سلطان سلیم و سلطان مراد چهارم دیگری در خاک ایران و تبریز کرد.

سپس «فخرالدین آلتون» رئیس مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه، اقدامات ایران را زشت و پرخاشگرانه توصیف و آن را محکوم کرد و تاکید نمود هرگز در برابر کسانی که در مورد ترکیه ادعای حق و حقوق می‌کنند، نرمش نخواهیم کرد. وی افزود: سفیر ایران در ترکیه به وزارت امور خارجه احضار و واکنش شدید ما در قبال اتهامات ناحق مقامات ایرانی و انتظارمان برای توجه و حساسیت حداکثری در رویکرد آنها نسبت به وی اعلام و مراتب اعتراض‌مان ابلاغ شد. وی در پایان به مسئولان ایران توصیه کرد از شر آنچه که وی اوهام! می خواند خلاص شوند.

«مصطفی شنتوپ» رئیس مجلس ترکیه نیز در موضعگیری مشابه دیگری وقیحانه در باره مقامات کشورمان اعلام کرد: به کسانی که تحریمشان کرده‌اند نمی‌تولند اعتراضی نشان دهند، اعتراضشان را به ترکیه نشان می‌دهند، ارزش روابط دو کشور و حد خود را نمی‌دانند؛ اظهارات صورت گرفته و اخبار زشت و رکیک را به شدت محکوم می‌کنم.

با این حال، رسانه‌های همسو با وزارت خارجه با انتشار خبری از تماس تلفنی چاوش اوغلو و گفتگو با همتای ایرانی‌اش خبر دادند و به نقل از وی اعلام کردند که ترکیه به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران احترام گذاشته و آقای اردوغان از حساسیت شعر خوانده شده، آگاه نبود!

موضوعی که وزارت خارجه ترکیه و خبرگزاری‌های آن کشور، دقیقا عکس آن را اعلام کرده‌اند. بنابر اعلام وزارت خارجه ترکیه، چاوش اغلو در تماس با ظریف نه تنها چنین سخنانی را مطرح نکرده بلکه با اعتراض به اظهارات مسئولان ایران، آنها را بی پایه و اساس و غیر قابل قبول خوانده!

با نگاهی به حجم، توالی و مواضع سرسختانه و وقیحانه ترکیه در برابر اظهارات مداخله جویانه اردوغان در خصوص ایران، چند سئوال از آقای ظریف به عنوان رئیس دستگاه سیاست خارجی داریم:

۱. اساسا وظیفه سفیران و سرکنسول‌های جنابعالی در آذربایجان و ترکیه چیست و چرا هیچ واکنشی از ابتدای ماجرا تاکنون از سوی نمایندگی‌های ایران در این دو کشور چه در قالب توئیت یا حتی باز توئیت جنابعالی و صدور بیانیه، مصاحبه یا … شاهد نبودیم؟

۲. فارغ از توئیت بجای جنابعالی و البته دیرهنگام – پس از عکس العمل گسترده مردمی – در واکنش به رجزخوانی اردوغان که البته برخی مفاد آن نگرانی از حاکمیت جمهوری آذربایجان بود تا جمهوری اسلامی! و با توجه به توئیت‌های مشابه جنابعالی به زبان‌های چینی، فرانسوی و .. چرا این توئیت به زبان ترکی استانبولی نبود؟!

۳. در برابر اظهارات شدیدتر ترکیه بویژه رئیس مجلس آن و رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری و روایت کاملا متفاوت طرف ترکیه ای از تماس تلفنی چاوش اوغلو، نهادهایی مثل مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای شما و سخنگوی وزارت خارجه چه اقدامی کرده است؟!

۵. با کمال تعجب شاهد سکوت رئیس جمهور و سخنگوی دولت در برابر اظهارات مداخله جویانه و مستمر همتایان خود، هستیم! دلیل این سکوت چیست؟ آقای ظریف «دم خروس را قبول کنیم یا قسم حضرت عباس» را کدام یک؟

متأسفانه نشانه‌هایی وجود دارد که دولت سعی دارد برای جلوگیری از تحت الشعاع قرار گرفتن انتخابات آتی و خدشه به خود و هم حزبی ها در این وضعیت، همه چیز را آرام و کنترل شده نشان دهد.

فراموش نکنیم فعلاً این مردم هستند که نگاهبان مملکت و پیشگیر طمع ورزی و دست درازی بیگانگان به مملکت بودند و هستند. حضور میلیونی و اتحاد و همبستگی در جریان ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی، عکس العمل فوری و مطالبه گرانه در ترور مظلومانه شهید فخری زاده و در مورد اخیر، واکنش گسترده در برابر رجزخوانی اردوغان، اگر این حضور و مطالبه مردمی نبود، قطعا دولتمردان فعلی به صدها بهانه اقدامی نمی‌کردند کما اینکه در برابر ترور شهید حاج قاسم سلیمانی نکردند و نخواهند کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا