تبدیل بخشی از تپه هگمتانه که آسفالت آن برای رفع موانع ثبت جهانی برچیده شد به پارکینگ

حذف سواره از محوطه باستانی هگمتانه به منظور تسهیل در پرونده ثبت جهانی هگمتانه از اقدامات مهمی بود که سال گذشته انجام شد تا با حذف آسفالت و سواره از این مسیر و میدان اکباتان گذر فرهنگی، گردشگری جدیدی به گذر فرهنگی همدان افزوده شود، حال که چندین ماه از رفتن ارزیابان یونسکو می‌گذرد، این مسیر تبدیل به پارکینگ و کاسب‌خانه‌ میراث فرهنگی همدان شده است!

همزمان با زمزمه‌های ورود ارزیابان یونسکو به همدان برای ارزیابی پرونده ثبت جهانی هگمتانه، اقدامات مختلفی از سوی نهادهای مختلف در شهر همدان انجام شد تا هگمتانه هر چه بیشتر به سمت جهانی شدن گام بردارد.

حذف ترافیک از میدان اکباتان و برداشتن آسفالت از اقدامات مهم و باقی مانده برای ثبت جهانی هگمتانه بود.

حذف آسفالت محوطه هگمتانه پس از ۷۰ سال یکی از اقدامات ارزشمندی بود که برای ثبت جهانی هگمتانه انجام شد، آسفالت میدان اکباتان و مسیر دسترسی آن به بلوار هگمتانه حذف شد و به جای آن زمین سنگ‌ریزه‌های سفید پوشانده شد تا مسیری جدیدی برای گذر فرهنگی و گردشگری همدان باز شود.

حال که چندین ماه از رفتن ارزیابان یونسکو می‌گذرد و همه منتظر اعلام نتیجه برای ثبت جهانی هگمتانه هستند، اگر سری به منطقه‌ای ورودی محوطه باستانی هگمتانه که آسفالت آن حذف شد بزنیم، خواهیم دید که گذر فرهنگی تبدیل به محل کاسبی میراث فرهنگی و پارکینگی برای خودرو‌ها شده است.

در بازدید میدانی که خبرنگار هگمتانه از این قسمت انجام داده است، متوجه این موضوع شده‌ایم که گذر فرهنگی، گردشگری، تاریخی با عنوان پارکینگ محوطه باستانی هگمتانه نام‌گذاری شده است و برای پارک هر خودرو هم مبلغ ۱۵ هزار تومان دریافت می‌شود، حال خودروی شما یک ساعت در آنجا پارک باشد و یا تا عصر‌.

مگر نه این است که حذف سواره از محوطه هگمتانه آن هم پس از ۷۰ سال، برای ثبت جهانی هگمتانه انجام شد و قرار شد که این منطقه خالی از هر گونه خودرو و سواره باشد تا خللی در پرونده ثبت جهانی وارد نشود، این سؤال مطرح می‌شود که چرا و چگونه حالا تبدیل به پارکینگی برای خودرو‌ها و کاسب‌خانه‌ای برای میراث فرهنگی شده است!؟

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا