نمایش جنگهای سیاسی جسارتی شگرف در انعکاس مشکلات فرهنگی و اجتماعی است
حسن عباسی
شاید در تقسیمات اجراها و نمایشهای اجرا شده در یک دهه گذشته استان هرمزگان اگر تقسیم بندی موضوعی و مبنایی داشته باشیم «کوروش سلمانی» را درحوزه اجتماعی پر رنگتر از سایر کارگردانان میبینیم قلم و مبنای غالب آثار سلمانی جنگ و جامعه به شکل کاملا آسیب شناسانه است و این موضوع بر میگردد به رشته تحصلی او که جامعه شناسی است جنگهای سیاسی برابر در مدت نامعلوم میتواند سیاسیترین تئاتر هرمزگان در چند دهه اخیر باشد نمایشی که نویسنده و کارگردان آن با جسارتی شگرف در فضایی کاملا جامعه شناسانه و موشکافانه استبداد استعمار نوین را به چالش میکشد و جنگ را به عنوان یک بهانه ظالمانه دستمایه قصهای حیوانی میکند و در این قصه روایتهای حکومتها را از قبضه کردن روح جان فکر و هویت انسانها نشان میدهد در جنگهای سیاسی شما با یک توده عظیم از حرف و نکته نظرات جامعه شناسانه پیرامون بشر زندگب و هویت و اصالت روبرو هستید نمیتوان به سادگی از لایههای پنهان این اثر گذشت چرا که تجسم شرایط اجتماعی را به خوبی میتوان در زندگی تک تک حیوانات دید و جسارت نویسنده اثر ستودنی است نمایش جنگهای سیاسی تا آنجایی که فضا به اوً اجازه میدهد پیش میرود و حرفهای ناگفته جوامع سرکوب شده را میگوید از سرکوب و نفی انسان میگوید از نقض آزادی میگوید از بحران هویت و شکاف نسلها میگوید از استبدادهای خود خواسته میگوید از انسانها و حیواناتی میگوید که در بند و اسارت دست و پا میزنند و کاری برای خویشتن نمیکنند و هر آن کس که کاری بخواهد بکند مانند سگان با نابودی سرنوشتش وصله میشود نمایش جنگهای سیاسی داستان سگی است که برای دیدن خانوادهاش پس از سالها اسارت به جزیره برگشته است اما خانواده وی توسط کفتار به قتل رسیدهاند. «کفتار و گرگ» به عنوان منادیان توسعه و پیشرفت در جنگهای سیاسی همه چیز را قبضه کردهاند حتی هویتسازی هم میکنند و نسلها را به روش خود هدایت میکنند و مهر سکوت را بر دهان حقیقت کوبیدهاند دستمایه نمایش جنگهای سیاسی «جزیره هرمز» و حضور استعماری پرتغالیهاست با این تفاوت که حیوانات روایتگر قصه هستند و اینبار حیوانات از هرمز و خاک سرخش و آهوانش میگویند در شرایطی که اکثر هنرمندان هرمزگان از تولید تئاتر دست کشیدهاند و در تمام نقاط کشور جشنوارهها با انبوهی از آثار برگزار شدند جسارت چهار گروه برای برگزاری رویداد تئاتر هرمزگان ستودنی بود، ستودنی از این منظر که این گروهها بدون هیچ فشار و زور و سفارشی اثر تولید کردند و در فضای رقابت حضور داشتند و بسیار کم لطفی در حق این چهار گروه شد چرا که هدفی جزء تئاتر در اجراهای آنها نبود استقبالی که از نمایش جنگهای سیاسی دیدم این نکته را یادآور شد که مخاطب تئاتر دیگر فقط هنرمندان نیستند چرا که در سالنی ما اجرا را تماشا کردیم ۹۰ درصد از تماشاگران غیر تئاتری و حتی غیرهنری بودند و تنها دوستدار هنر و نمایش بودند در کل نمایش جنگهای سیاسی برابر در مدت نامعلوم اثری موفق در اجرا نشان داد و میتواند با اندکی تغییرات یکی از بهترین آثار جشنوارههای دورهای هرمزگان باشد به تیم خوب این نمایش توصیه میشود حتماً این اثر را برای اجرای عمومی آماده کنند تا مخاطبین بیشتری زحمات آنها را برای بیداری جامعه ببینند.
اخبار مرتبط:
در سیوچهارمین جشنواره تئاتر استان هرمزگان «جنگهای سیاسی برابر در مدت نامعلوم» در صدر ایستاد
انتهای پیام