راهسازی در رامهرمز و کتمان سرقت کتیبههای تاریخی
به گفته رئیس میراثفرهنگی رامهرمز؛ چون پروژه راهسازی ملی است در صدد دو بانده کردن آن بر آمدند. این پرسش دوباره مطرح می شود که عملیات راهسازی چه مجوزی داشته؟ اگر این مجوز در قدیم صادر شده چرا در زمان شروع پروژه تمدید نشد؟ اگر قرار است پروژهای ملی توسعه پیدا کند آیا بررسیهای باستانشناسی در طول جاده صورت گرفته؟ آیا ابتدا پروژهای را اجرا میکنند و بعد از تعرض به محوطه باستانی میراث فرهنگی حاضر میشود؟ آیا اظهارات رئیس اداره میراث فرهنگی رامهرمز مبنی بر ملی بودن پروژه به معنای معاف بودن از دریافت مجوز است؟
به گزارش اشکان نیوز ، مجتبی گهستونی فعال میراث فرهنگی در گزارشی نوشت: به دنبال انتشار گزارش «سرقت تابلتهای باستانی» در میراث خبر که از سرقت بخشی از کتیبههای ایلامی (عیلامی) در نتیجه عملیات راهسازی در رامهرمز خبر میداد؛ رئیس اداره میراث فرهنگی رامهرمز در یک گفتوگوی رسانهای این خبر را تکذیب کرد. پیش از این هم اعلام شده بود، پروژه عملیات راهسازی متوقف شده اما شواهد گویای آن است که وقتی در نتیجه عملیات راهسازی کتیبه و سفالها پیدا شد، کار همچنان ادامه پیدا کرد و بعد در محل بتنریزی شد و زمان زیادی گذشت تا پروژه واقعا متوقف شود. گفته میشود چندین کتیبه دیگر در روزهای گذشته و در محدوده فیبرنوری و خاکهای دپو شده عملیات راهسازی مشاهده شده ولی تاکنون اطلاع رسانی نشده است.
به گزارش میراثخبر رئیس اداره میراث فرهنگی رامهرمز در ابتدای مهرماه ۱۳۹۹ در نامهای به یک مقام قضایی در رامهرمز از سرقت بخشی از کتیبههای یافت شده در نتیجه عملیات راهسازی خبر میدهد، و با نام بردن از افرادی خواهان پیگیری آن مقام قضایی میشود. این در حالی است که وی اکنون در گفتوگو با خبرگزاری ایلنا وقوع سرقت را انکار میکند. اما به پایگاه خبری رسمی میراث فرهنگی پاسخی نمیدهد.
روشن نیست با آن که این روزها برخی محوطههای باستانی رامهرمز وضعیتی نامناسب دارد چرا در زمانی که لودرها در حال جابهجایی خاکهای پروژهای بودند که توقف آن ابلاغ شده بود، یگان حفاظت میراث فرهنگی رامهرمز در محل حضور نداشت تا مانع تخریب بیش از حد چند کتیبه شود و با تاخیر در محل حاضر شد؟ رئیس اداره میراث فرهنگی رامهرمز که از حضور زود هنگام یگان حفاظت میراث فرهنگی رامهرمز و کارشناسان در محل سخن میگوید همزمان رئیس اداره و مسئول یگان حفاظت از میراث فرهنگی است!
به گفته رئیس میراثفرهنگی رامهرمز؛ چون پروژه راهسازی ملی است در صدد دو بانده کردن آن بر آمدند. این پرسش دوباره مطرح می شود که عملیات راهسازی چه مجوزی داشته؟ اگر این مجوز در قدیم صادر شده چرا در زمان شروع پروژه تمدید نشد؟ اگر قرار است پروژهای ملی توسعه پیدا کند آیا بررسیهای باستانشناسی در طول جاده صورت گرفته؟ آیا ابتدا پروژهای را اجرا میکنند و بعد از تعرض به محوطه باستانی میراث فرهنگی حاضر میشود؟ آیا اظهارات رئیس اداره میراث فرهنگی رامهرمز مبنی بر ملی بودن پروژه به معنای معاف بودن از دریافت مجوز است؟
مناسب است که وزیر و معاون میراث فرهنگی ایشان، مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، سرهنگ و فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی خوزستان به این پرسش پاسخ دهند: چرا رئیس میراث فرهنگی رامهرمز که مسئول یگان حفاظت میراث فرهنگی نیز هست از ورود ماشینالات سنگین بی اطلاع است و پس از آنکه بیش از یک کیلومتر حفاری انجام شده و سفالها از دل خاک بیرون آمده از حفاری باخبر شده؟
انتهای پیام