رفتار عجیب شهردار بندرعباس؛ شکایت به جای پاسخگویی

در شرایطی که انتظار می‌رود مسئولان به انتقادات و پرسش‌های اعضای شوراهای شهر به طور شفاف و مستقیم پاسخ دهند، برخی اقدامات اخیر شهرداری در این راستا نگرانی‌هایی ایجاد کرده است. به جای رویکرد تعاملی و پاسخگویی، شهردار تصمیم گرفته است تا در مواجهه با انتقادهای دو عضو شورا، از آنها شکایت کند. این اقدام شهردار باعث بحث‌های زیادی در میان شهروندان و کارشناسان امور شهری شده است.

شورا به عنوان یک نهاد نظارتی، وظیفه بررسی و نقد عملکرد شهرداری را دارد. از همین رو، اعضای شورا باید بتوانند آزادانه و بدون ترس از پیامدهای قانونی، وظایف خود را انجام دهند ، سوالات ، ابهامات و نارضایتی مردم را از شهرداری مطرح کنند. شکایت شهردار از دو عضو شورا، می‌تواند به عنوان تضعیف نقش نظارتی شورا و محدود کردن آزادی بیان در این نهاد شناخته شود.

انتظار می‌رود که شهردار و دیگر مسئولان شهری به جای رویکردهای حقوقی و قضایی، در چهارچوب وظایف قانونی به شیوه‌ای مسئولانه‌تر با انتقادات و سوالات برخورد کرده و به جای شکایت، در مسیر شفافیت و پاسخگویی گام بردارند.

سکوت و شکایت

در ماه‌های اخیر، شهروندان و اعضای شورای شهر با انتقادات جدی نسبت به عملکرد شهرداری مواجه بوده‌اند. این انتقادات به ویژه در زمینه مدیریت پروژه‌های شهری، بازگشایی معابر، شفافیت مالی و برنامه‌ریزی برای توسعه زیرساخت‌ها مطرح شده است. با این حال، در عوض پذیرش انتقادات و تلاش برای پاسخگویی و بهبود، شهردار با شکایت از یکی از اعضای شورا اقدام به ایجاد فضای تنش‌آلودی کرده است. این رویکرد نه تنها به روابط داخلی شورا آسیب می‌زند، بلکه به اعتماد عمومی و اعتبار شهرداری نیز آسیب جدی وارد می‌سازد.

شهرداری به عنوان یک نهاد اجرایی و عمومی غیر دولتی از آنجائیکه تمام درآمد شهرداری‌ها حاصل از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و درآمدهای عمومی و اختصاصی توسط مردم است ، مسئولیت دارد که به نیازها و خواسته‌های شهروندان پاسخ دهد و در برابر انتقادات به شکل فعال و مؤثر واکنش نشان دهد. اما وقتی شهردار به جای درک و بررسی انتقادات، از شکایت به عنوان یک ابزار فشار استفاده می‌کند، این مساله به نوعی نشان‌دهنده ضعف ، ناتوانی و عدم شفافیت شهردار و اعتماد به نفس در مدیریت شهری است.

چالش‌های پاسخگویی در مدیریت شهری

پاسخگویی و شفافیت از ارکان اساسی هر نهاد عمومی به شمار می‌روند. در یک نظام دموکراتیک، اعضای شورای شهر به نمایندگی از مردم، وظیفه دارند که عملکرد شهرداری را مورد نقد و بررسی قرار دهند. انتقادات اعضای شورا می‌تواند به شفاف‌سازی مشکلات و ناکامی‌ها کمک کند و بهبود عملکرد را تسریع بخشد. اما زمانی که شهردار به جای پاسخ دادن به سوالات و انتقادات، از شکایت به عنوان ابزار فشار استفاده کند، این روند به خطر می‌افتد.

این مسأله نه تنها اعضای شورا را در موقعیت دشواری قرار می‌دهد بلکه باب برخوردهای حقوقی و قضایی را درشهرداری و شورا ایجاد می‌کند. اعضای شورا باید بتوانند آزادانه و بدون ترس از پیامدهای قانونی، وظایف خود را انجام دهند و سوالات و ابهامات خود را مطرح کنند. در این شرایط، اگر اعضای شورا از ترس پیامدهای قانونی، از بیان نظرات و انتقادات خود صرف‌نظر کنند، این نهاد کارایی خود را از دست خواهد داد و در نتیجه منافع شهروندان به خطر می‌افتد و شعار شهرداری شیشه‌ای و شفاف عملاً زیر سؤال خواهد رفت.

تضعیف جایگاه شورای شهر با رویکردهای غیرمناسب

شورای شهر، به عنوان یک نهاد نظارتی و نماینده مردم، دارای اهمیت ویژه‌ای در فرآیندهای تصمیم‌گیری شهری است. وظیفه این نهاد، نظارت بر عملکرد شهرداری و پاسخگویی به نیازهای شهروندان است. اما اگر اعضای شورا از عواقب پیامدهای بعدی ، از بیان نظرات و انتقادات خود صرف‌نظر کنند، این نهاد کارایی خود را از دست خواهد داد. شکایت شهردار از دو عضو شورا، می‌تواند به عنوان یک علامت خطر در این زمینه تلقی شود و به تضعیف جایگاه شورا در نظام مدیریت شهری منجر گردد.

چنین رویکردی می‌تواند به تقویت بی‌اعتمادی بین اعضای شورا و شهردار منجر شود و به دور از واقعیت‌های مدیریت شهری، به گسترش جو منفی و بی‌اعتمادی در جامعه بینجامد. در این فضا، تلاش‌های اعضای شورا برای نمایندگی مردم و احقاق حقوق آنها تحت الشعاع قرار می‌گیرد و در نهایت، شهروندان در تعامل با نهادهای اجرایی احساس نارضایتی و ناامیدی خواهند کرد.

ضرورت تعامل سازنده بین شهرداری و شورای شهر

به جای رویکردهای تنش‌آفرین و شکایت، لازم است شهردار و اعضای شورا به یک تعامل سازنده دست یابند. برقراری ارتباطات شفاف و مثبت می‌تواند به بهبود عملکرد هر دو نهاد و ارتقای رضایت عمومی کمک کند. شهرداری باید به انتقادات به عنوان فرصتی برای بهبود نگاه کند و اعضای شورا نیز باید فضای اعتماد را تقویت کنند تا بتوانند به وظایف خود به بهترین نحو ممکن عمل کنند.

رویکردی که بر اساس آن شهردار و شورای شهر با یکدیگر همکاری کنند، و شهردار خود را منتخب همین نهاد بداند ، می‌تواند منجر به ایجاد برنامه‌های مشترک و راهکارهای مؤثر برای حل مشکلات شهری شود. این همکاری می‌تواند در راستای پیشبرد اهداف توسعه پایدار، بهبود خدمات شهری و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان باشد.

در نهایت، امید می‌رود که شهردار به جای استفاده از ابزارهای قضایی، در راستای ارتقای شفافیت و پاسخگویی گام بردارد و به اعضای شورا و شهروندان نشان دهد که انتقادات و پیشنهادات آنان را جدی می‌گیرد و پاسخگویی که وظیفه هر شهرداری میباشد را سرلوحه کار خود قرار می‌دهد . تنها در این صورت است که می‌توان به توسعه پایدار و کارآمد شهری دست یافت و اعتماد عمومی را بازسازی کرد. با نهادینه کردن رویکردهای مثبت و تعامل‌ساز، می‌توان به یک مدیریت شهری مؤثر و پاسخگو دست یافت که خواسته‌ها و نیازهای شهروندان را در اولویت قرار دهد. در پایان انتظار می‌رود دستگاه‌های نظارتی و قضائی حمایت خود را در انجام وظایف قانونی ، در راستای منافع شهروندان و مبارزه با فساد از نمایندگان مردم در پارلمان محلی کما فی السابق داشته باشند.

انتهای پیام ‌

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا