تنزل جایگاه و هویت میراث جهانی تخت سلیمان در سایه مدیران اتوبوسی غیر متخصص

میراث جهانی تخت سلیمان ثبت شده به سال 1383 در فهرست میراث جهانی به عنوان چهارمین اثر کشور در دست مدیران و تصمیم گیران ناآگاه، غیر متخصص و کم بینش در اداره کل استان آذربایجان غربی قرار گرفته و محلی برای اعطای امتیازات و رانت به نور چشمی ها شده است.

در محل موزه جایی که محل نمایش یافته های بی نظیر از هزاره سوم قبل از میلاد تا دوره ایلخانی می باشد، اقدام به واگذاری فروشگاه به بهانه حمایت از صنایع دستی شده است. اولاً محل فروش مقابل گچبری و طاقنمای گچی بی نظیر مربوط به دوره ایلخانی واقع شده و اصالت و هویت آن تحت تاثیر اشیای کم ارزش واقع شده است، ثانیاً با توجه به قرار گرفتن مستقیم فروشگاه در داخل موزه، هویت و مفهوم موزه از بین رفته و تبدیل به محل کاسبی و دکان داری شده است. سوماً بدلیل ازدحام و اغتشاش بصری گردشگر در محل فروش، امنیت موزه دچار اختلال شده است. در همه جای دنیا در مجموعه موزه صنایع دستی هم ارائه می گردد ولی نه در گالری و نمایشگاه اصلی موزه بلکه در محلی خارج از گالری اصلی اشیاء دارای ارزش تاریخی.

در مجموعه پارکینگ تخت سلیمان غرفه های صنایع دستی وجود دارد و این غرفه می تواند در آن محل ارائه خدمات نماید.

البته این کج سلیقگی و بی دانشی به اینجا ختم نشده در داخل محوطه طاق مرمتی مربوط به دروازه ساسانی به محل اسنک فروشی و تنقلات تنزل یافته است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا